Buffel, NS-trein foto: Rob Dammers/Flickr

Roemeens beslag op NS-buffels opgeheven

NS heeft al zijn 48 Buffel-treinstellen opnieuw terug in eigen bezit. De vervoerder is al jaren verwikkeld in juridisch getouwtrek met het Roemeense Ferotrans. Deze vervoerder kocht de treinen in 2017, maar kwam ze nooit ophalen. NS ontbond de koop vorig jaar via de rechter, maar Ferotrans liet vervolgens beslag leggen op de Buffels. Dit is nu op last van de rechter opgeheven. 

Ferotrans verwijt NS dat het niet op tijd zorgde voor de benodigde documenten om met de Buffels door Duitsland te rijden. Maar volgens de voorzieningenrechter moet het beslag worden opgeheven omdat Ferotrans een redelijke termijn heeft gekregen om de treinstellen op te halen. Bovendien valt het de NS niet te verwijten dat de papieren voor het transport door Duitsland niet in orde waren.

Emplacement Nijmegen

De NS verkocht de oude treinen in 2017 voor ruim een miljoen euro aan het spoorbedrijf in Roemenië, maar die kwam het materieel nooit ophalen. De DM ’90 dieseltreinen stonden al die tijd opgeslagen op een terrein bij station Nijmegen. Omdat spoorbeheerder ProRail hier aan het werk ging, moesten de roestende treinen daar eind 2019 weg. Via een kort geding kreeg NS de treinen terug in bezit en kon ze toen ook verplaatsen.

De treinen staan sindsdien in het Amsterdamse havengebied. Een woordvoerder van NS laat weten dat NS in gesprek is met een nieuwe partij die de treinen wil kopen. Niet voor sloop, maar om ze een tweede leven te geven. Ondanks dat de treinen al enkele jaren staan opgeslagen, zijn ze volgens NS nog in goede staat en kunnen nog even mee.

Poolse koper

Uit het rechtbankverslag blijkt dat het in Polen gevestigde SKPL Cargo in september dit jaar een koopovereenkomst sloot met NS voor de Buffels. Maar door de beslaglegging van Ferotrans kon de verkoop niet doorgaan. Volgens de advocaat van NS lijdt de vervoerder hierdoor niet alleen financiële schade, maar worden ook haar goede naam en reputatie aangetast. Inmiddels zijn er opnieuw gesprekken gaande tussen NS en SKPL. NS had dan ook een groot belang bij de opheffing van het beslag.

De rechter motiveerde zijn uitspraak onder meer met het gegeven dat NS duidelijk met de treinstellen in haar maag zit. “Het gaat om 2,5 kilometer aan treinstellen die zij al drie jaar geleden heeft verkocht. NS huurt twee terreinen voor opslag, voor 6.000 euro per terrein. Een van die terreinen wordt in zijn geheel in beslag genomen door deze treinstellen, het andere gedeeltelijk. Aannemelijk is dat de treinstellen door tijdsverloop in waarde verminderen. Het moet NS vrijstaan andere oplossingen te zoeken.”

Terugbetalen

NS verklaarde tijdens de zitting dat zij bereid is te praten over terugbetaling van de koopprijs, met aftrek van de  opslagkosten. De Buffels waren de laatste dieseltreinen van de NS. De treinen reden tussen 1996 en 2018 onder andere in de Achterhoek en op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. Eén exemplaar is al eerder overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Roemeens beslag op NS-buffels opgeheven”

peter seip|05.11.20|21:21

Ns zit in de maag met verkochte treinstellen.
En betaald voor de kosten van opslag.

Dan stop je daar toch mee en laat je ProRail het lekker uitvechten met de nieuwe eigenaar.

Je ben als NS geen eigenaar meer van die treinstellen,dus wat is dan hun probleem.

A C F Sierts|06.11.20|11:10

@ Peter : ik vrees dat het eigendomsrecht niet zo zwartwit inelkaar steekt…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.