Directeur Corina de Jongh Railforum

‘Goede zaak dat Europees Parlement CO2-uitstoot nog verder wil terugdringen’

De Europese Unie moet de CO2-uitstoot nog een stuk verder terugdringen dan de Europese Commissie van plan is, vindt het Europees Parlement. Het Parlement wil in de nieuwe klimaatwet vastleggen dat Europa in 2030 60 procent minder van het broeikasgas uitstoot. Directeur Corina de Jongh van Railforum vindt dat een goede zaak en verwacht dat het spoor hieraan een belangrijke bijdrage kan leveren.

De Europese Commissie heeft voorgesteld om een vermindering van 55 procent ten opzichte van 1990 in de klimaatwet op te nemen. Die doelstelling is al ambitieuzer dan de huidige 40 procent, maar gaat het parlement niet ver genoeg. Het aangescherpte tussendoel voor 2030 is nodig om van Europa in 2050 zoals afgesproken het eerste klimaatneutrale continent te maken, meent het parlement. Dat moet er dan weer aan bijdragen dat de aarde niet verder opwarmt dan met 2 of liever nog 1,5 graad, zoals in het Parijse klimaatakkoord overeen is gekomen.

Schepje bovenop

Directeur Corina de Jongh van Railforum: “Ik vind het een goede zaak dat het Europees Parlement voorstelt om de CO2-uitstoot nog verder terug te dringen. Je ziet dat hierover in Nederland ook wordt gediscussieerd, waarbij wordt afgevraagd of de doelstellingen van de Europese commissie ambitieus genoeg zijn en er geen ‘schepje bovenop’ kan.”

Het spoor kan op verschillende manieren bijdragen tot het verminderen van de CO2-uitstoot, meent De Jongh. “In alle Europese landen zie je dat er gepleit wordt voor een verschuiving van de luchtvaart naar het spoor. Dit moeten we nu doen. Je ziet dat luchtvaartmaatschappijen langzaam maar zeker proberen op te starten. Op sommige punten lukt dat ook. Maar de kritiek zwelt ondertussen wel aan, want veel mensen vragen zich af ‘of we wel voor een paar tientjes moeten vliegen’.”

“Alle reizen die in zes uur met de trein afgelegd kunnen worden, kunnen via het spoor plaatsvinden. Dat is ook mogelijk, want de Europese Commissie zet vol in op Europese verbindingen. Maar de landen moeten hier zelf ook een bijdrage aan leveren.”

Een Nightjet-nachttrein op station Brussel-Midi
Een Nightjet-nachttrein op station Brussel-Midi. Foto: ANP

Spoorgoederenvervoer

“Voor wat betreft het spoorgoederenvervoer zie je dat er steeds meer innovaties bij komen. Daarmee haal je vrachtwagens en vrachtvliegtuigen van de weg en uit de lucht. Het goederenvervoer per spoor kan nog veel meer overpakken”, verwacht de directeur.

“Daarnaast zie je dat de elektrificatie van bussen in het OV vooroploopt in Nederland. Door de verschuiving van het reizen van de spits naar de dal, zie je dat veel werkgevers lease-auto’s niet meer gaan verlengen. Als je met elektrische bussen snelle, goede verbindingen kunt realiseren naar werklocaties waar je niet per spoor kunt komen, dan is dit een goede vervanging.”

“Verder zijn zowel infrabeheerders als vervoerders grote stappen aan het maken met het opwekken van wind- en zonne-energie, waardoor we steeds minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. De dieseltreinen gaan eruit. In Groningen zijn er plannen om dieseltreinen door waterstoftreinen te vervangen. Dit kan allemaal bijdragen tot de vermindering van de CO2-uitstoot.”

De spoorsector werkt op dit moment aan een verbeteragenda op het spoor aantrekkelijker te maken voor de reizigers. Daarbij wordt volgens de Jongh onder meer gekeken naar hoe het boeken van tickets voor internationaal treinvervoer makkelijker gemaakt kan worden.

Klimaatdoelstellingen

Het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten nu gaan onderhandelen met de lidstaten over de klimaatdoelstellingen, waarvan sommige nog weinig voelen voor de ambitieuzere doelen. Als de doelstelling wordt vastgelegd in een klimaatwet, zit de EU eraan vast en is het beleid minder gevoelig voor bijvoorbeeld wisselende machtsverhoudingen. Eerder nam Nederland ook al een nationale klimaatwet aan. Die schrijft nu nog 49 procent minder CO2 in 2030 en 95 procent minder in 2050 voor. Het kabinet hoopt al langer de lat, met alle EU-landen samen, naar een vermindering van 55 procent over tien jaar te tillen.

De sociaaldemocraten, liberalen en groenen stemden woensdag voor het hogere tussendoel. Onder meer de christendemocraten keerden zich ertegen, omdat de aanscherping bijvoorbeeld veel bedrijven te snel zou gaan en daarom banen zou kosten. De grootste fractie van het EP blijft niettemin de klimaatwet wel steunen.

Europarlementariër Bas Eickhout, kopstuk van de groenen, spreekt van ‘een grote stap vooruit’. Hij ziet nu ‘een uitgelezen kans voor de Nederlandse regering’ om de andere lidstaten mee te krijgen. Om te beginnen met Duitsland, ‘dat de sleutel is tot een goede uitkomst’.

(MvG/ANP)

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Goede zaak dat Europees Parlement CO2-uitstoot nog verder wil terugdringen’ | SpoorPro.nl
Directeur Corina de Jongh Railforum

‘Goede zaak dat Europees Parlement CO2-uitstoot nog verder wil terugdringen’

De Europese Unie moet de CO2-uitstoot nog een stuk verder terugdringen dan de Europese Commissie van plan is, vindt het Europees Parlement. Het Parlement wil in de nieuwe klimaatwet vastleggen dat Europa in 2030 60 procent minder van het broeikasgas uitstoot. Directeur Corina de Jongh van Railforum vindt dat een goede zaak en verwacht dat het spoor hieraan een belangrijke bijdrage kan leveren.

De Europese Commissie heeft voorgesteld om een vermindering van 55 procent ten opzichte van 1990 in de klimaatwet op te nemen. Die doelstelling is al ambitieuzer dan de huidige 40 procent, maar gaat het parlement niet ver genoeg. Het aangescherpte tussendoel voor 2030 is nodig om van Europa in 2050 zoals afgesproken het eerste klimaatneutrale continent te maken, meent het parlement. Dat moet er dan weer aan bijdragen dat de aarde niet verder opwarmt dan met 2 of liever nog 1,5 graad, zoals in het Parijse klimaatakkoord overeen is gekomen.

Schepje bovenop

Directeur Corina de Jongh van Railforum: “Ik vind het een goede zaak dat het Europees Parlement voorstelt om de CO2-uitstoot nog verder terug te dringen. Je ziet dat hierover in Nederland ook wordt gediscussieerd, waarbij wordt afgevraagd of de doelstellingen van de Europese commissie ambitieus genoeg zijn en er geen ‘schepje bovenop’ kan.”

Het spoor kan op verschillende manieren bijdragen tot het verminderen van de CO2-uitstoot, meent De Jongh. “In alle Europese landen zie je dat er gepleit wordt voor een verschuiving van de luchtvaart naar het spoor. Dit moeten we nu doen. Je ziet dat luchtvaartmaatschappijen langzaam maar zeker proberen op te starten. Op sommige punten lukt dat ook. Maar de kritiek zwelt ondertussen wel aan, want veel mensen vragen zich af ‘of we wel voor een paar tientjes moeten vliegen’.”

“Alle reizen die in zes uur met de trein afgelegd kunnen worden, kunnen via het spoor plaatsvinden. Dat is ook mogelijk, want de Europese Commissie zet vol in op Europese verbindingen. Maar de landen moeten hier zelf ook een bijdrage aan leveren.”

Een Nightjet-nachttrein op station Brussel-Midi
Een Nightjet-nachttrein op station Brussel-Midi. Foto: ANP

Spoorgoederenvervoer

“Voor wat betreft het spoorgoederenvervoer zie je dat er steeds meer innovaties bij komen. Daarmee haal je vrachtwagens en vrachtvliegtuigen van de weg en uit de lucht. Het goederenvervoer per spoor kan nog veel meer overpakken”, verwacht de directeur.

“Daarnaast zie je dat de elektrificatie van bussen in het OV vooroploopt in Nederland. Door de verschuiving van het reizen van de spits naar de dal, zie je dat veel werkgevers lease-auto’s niet meer gaan verlengen. Als je met elektrische bussen snelle, goede verbindingen kunt realiseren naar werklocaties waar je niet per spoor kunt komen, dan is dit een goede vervanging.”

“Verder zijn zowel infrabeheerders als vervoerders grote stappen aan het maken met het opwekken van wind- en zonne-energie, waardoor we steeds minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. De dieseltreinen gaan eruit. In Groningen zijn er plannen om dieseltreinen door waterstoftreinen te vervangen. Dit kan allemaal bijdragen tot de vermindering van de CO2-uitstoot.”

De spoorsector werkt op dit moment aan een verbeteragenda op het spoor aantrekkelijker te maken voor de reizigers. Daarbij wordt volgens de Jongh onder meer gekeken naar hoe het boeken van tickets voor internationaal treinvervoer makkelijker gemaakt kan worden.

Klimaatdoelstellingen

Het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten nu gaan onderhandelen met de lidstaten over de klimaatdoelstellingen, waarvan sommige nog weinig voelen voor de ambitieuzere doelen. Als de doelstelling wordt vastgelegd in een klimaatwet, zit de EU eraan vast en is het beleid minder gevoelig voor bijvoorbeeld wisselende machtsverhoudingen. Eerder nam Nederland ook al een nationale klimaatwet aan. Die schrijft nu nog 49 procent minder CO2 in 2030 en 95 procent minder in 2050 voor. Het kabinet hoopt al langer de lat, met alle EU-landen samen, naar een vermindering van 55 procent over tien jaar te tillen.

De sociaaldemocraten, liberalen en groenen stemden woensdag voor het hogere tussendoel. Onder meer de christendemocraten keerden zich ertegen, omdat de aanscherping bijvoorbeeld veel bedrijven te snel zou gaan en daarom banen zou kosten. De grootste fractie van het EP blijft niettemin de klimaatwet wel steunen.

Europarlementariër Bas Eickhout, kopstuk van de groenen, spreekt van ‘een grote stap vooruit’. Hij ziet nu ‘een uitgelezen kans voor de Nederlandse regering’ om de andere lidstaten mee te krijgen. Om te beginnen met Duitsland, ‘dat de sleutel is tot een goede uitkomst’.

(MvG/ANP)

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.