SBB en ÖBB lanceren plannen voor nachttrein Amsterdam-Zürich vanaf 2021

Spoorvervoerders SBB en ÖBB hebben hun strategie voor de verdere ontwikkeling van het nachttreinnetwerk Nightjet tot 2024 bekendgemaakt. Onderdeel hiervan is een nachttrein tussen Amsterdam en Zürich, die vanaf december 2021 rechtstreeks moet gaan rijden. Verdere plannen zijn een verbinding vanuit Zwitserland naar Rome en Barcelona, en meer capaciteit op de bestaande lijnen naar Berlijn, Hamburg en Praag.

De spoorvervoerders hebben een intentieverklaring getekend voor de verdere uitbreiding van het nachttreinennetwerk in Europa. De eerste verbinding die erbij komt is een dagelijkse nachttrein Zürich-Basel-Frankfurt-Cologne-Amsterdam in december 2021. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van treinmateriaal geschikt voor nachttreindiensten is de uitbreiding op kortere termijn niet mogelijk. SBB gaat voor de verbinding nachttreinen leasen van het Duitse leasebedrijf RDC Asset GmbH.

Vanaf 13 december dit jaar zal ook de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen rechtstreeks gaan rijden, wat al langer op de planning stond. Van deze samenwerking tussen NS en ÖBB rijdt een deel via München en Kufstein naar Innsbruck, en een ander deel gaat via Passau en Linz naar Wenen.

Kaart van het Nightjet Netwerk Zwitserland 2024

Verbinding Zuid-Europa

Er zijn ook plannen voor een nieuwe verbinding tussen Zürich en Rome via Bern, Brig en Domodossola. Over deze verbinding moet er nog wel overeenstemming met andere spoorvervoerders komen. Dit geldt ook voor een dagelijkse lijn van Zurich via Bern, Lausanne en Genève naar Barcelona. Hiermee zal de verbinding vanuit Zwitserland naar Zuid-Europa flink kunnen worden verbeterd. Ook het Franssprekende deel van Zwitserland zou hiermee op het nachttreinennetwerk aangesloten kunnen worden.

Verder staat in de plannen dat de capaciteit op al bestaande nachttreinen naar Berlijn, Hamburg en Praag vanuit Zwitserland zal worden uitgebreid. Ook komt er een nieuwe connectie naar Leipzig en Dresden. De diensten tussen Zürich en Berlijn en Hamburg via Basel worden steeds populairder. SBB en ÖBB willen beide verbindingen zo mogelijk vanaf dienstregeling 2023 met met twee aparte treinen gaan bedienen.

Om te verzekeren dat de nachttreindiensten op de middel- tot lange termijn kunnen worden uitgebreid, investeert ÖBB in nieuw treinmaterieel. De nieuwe nachttreinen zullen geleidelijk in die dienstregeling komen, op welke termijn is nog onduidelijk.

Nachttrein netwerk

Met 19 Nightjetlijnen en acht andere diensten in samenwerking met partner spoorbedrijven runt ÖBB op dit moment het grootste nachttreinennetwerk van Europa. Hieronder valt ook het netwerk van Zwitserland in samenwerking met SBB, bestaande uit zes lijnen en een extra dienst.

De vraag naar internationale nachttreinverbindingen groeide flink in 2019 en de start van 2020, maar stagneerde tijdens de coronacrisis. Het aantal passagiers dat gebruikmaakt van nachttreinen vanuit Zwitserland groeide vorig jaar met meer dan 25 procent. SBB en ÖBB willen hierop voortbouwen door het netwerk in Europa samen uit te breiden.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.