Station Malmö-Centraal

Trafikverket publiceert tender nachttrein Zweden-Brussel/Hamburg

De Zweedse vervoersautoriteit Trafikverket heeft een aanbesteding voor de toekomstige nachttrein tussen Zweden en het Europese vasteland gepubliceerd. De trein zal vanaf 2022 Malmö en Stockholm verbinden met Hamburg en Brussel, waarna verder treinvervoer naar heel Europa mogelijk is. Dat melden diverse media.

De trein zal volgens de planning vanaf augustus 2022 gaan rijden. Op dit moment wordt er een vervoerder gezocht. De gekozen vervoerder krijgt een contract om vier jaar op het traject te mogen rijden, met een mogelijke verlenging voor twee jaar tot 2028.

De nachttrein zal niet via Nederland rijden, maar het wordt wel makkelijker om vanuit ons land via Brussel met de trein naar Zweden te reizen.

Kortere reistijd

De reistijd van Malmö naar Brussel zal rond de acht uur zijn, en van Stockholm naar Hamburg zal de trein er elf uur over doen. Op dit moment zijn er nog vier overstappen nodig om met de trein van Hamburg naar Stockholm te komen en een reistijd van bijna veertien uur. Van Malmö naar Brussel duurt de reis nu nog zo’n zeventien uur.

Trafikverket heeft het recht om de aanbesteding uit te stellen als de vervoersautoriteit het niet eens wordt met de vervoerders over een verlenging van de Deens-Duitse grens naar eindbestemmingen Brussel en Hamburg. Hetzelfde geldt in het geval dat de reizen op het traject niet binnen de geplande reistijden mogelijk zijn.

De plannen voor de nachttrein werden in juli goedgekeurd door de Zweedse regering. Eerder maakte het land bekend voor vierhonderd miljoen Zweedse kronen (38 miljoen euro) te investeren in internationale nachttreinen naar het Europese vasteland. Het precieze budget voor deze nachttrein moet nog worden vastgesteld. Een voorstel hiervoor gaat uiterlijk 20 september voor goedkeuring naar het parlement.

Kritiek

Niet iedereen is blij met de aanbestedingsplannen van Trafikverket. Het levert onder andere kritiek op van private spooronderneming Snälltåget. Deze vervoerder wil ook een nachttrein tussen Stockholm en Malmö naar Hamburg, en vervolgens naar het skigebied Zell am See in de Oostenrijkse Alpen gaan exploiteren. Als er een door de overheid gefinancierde vervoerder op hetzelfde traject een nachttrein gaat rijden, zou de concurrentiepositie worden geschaad.

AllRail, de associatie voor private spoorvervoerders heeft ook kritiek. “Er moeten eerlijke omstandigheden worden gecreëerd voor private nachttrein ondernemingen om op de markt toe te treden”, zegt de secretaris-generaal van AllRail Nick Brooks. “Competitie leidt tot meer efficiëntie en innovatie, en hiermee komt er een modal shift naar nachttreinen. Naast voordelen voor de Green Deal van de EU betekent dit minder afhankelijkheid van de bijdrage van belastingbetalers.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.