ICE3 Siemens

Nieuwe ICE’s voor DB kunnen 320 kilometer per uur

De Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn heeft dertig nieuwe hogesnelheidstreinen besteld met een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. De nieuwe ICE-treinen moeten instromen vanaf eind 2022. Met de bestelling is een bedrag van 1 miljard euro gemoeid en komen er 13.000 zitplaatsen bij.

De nu door DB bestelde ICE 3 zal tegen 2023 met een snelheid van ruim 300 kilometer per uur gaan rijden, terwijl in Nederland de ICNG tegen die tijd met 200 kilometer per uur over HSL kan. Deutsche Bahn investeert in nieuwe treinen, om zo in te spelen op de groeiende vraag naar langeafstandsvervoer van de afgelopen jaren. De Duitse vervoerder verwacht eind 2026 in totaal 220.000 zitplaatsen beschikbaar te hebben in een vloot van 421 langeafstandstreinen. Zowel de vervoerder als de Duitse overheid willen vervoer met de trein stimuleren. Daarom is onlangs de btw op de treinkaartjes verlaagd.

Klimaat

“De komende jaren zal de gehele DB-langeafstandsvloot met 20 procent groeien”, aldus DB-topman Richard Lutz. “Hoewel de vraag door de coronapandemie sterk is afgenomen, spreekt alles op de lange termijn voor klimaatvriendelijke spoorwegen.” De eerste nieuwe ICE 3-treinen zullen worden ingezet op verbindingen tussen Noordrijn-Westfalen en München.

Elke nieuwe ICE heeft 440 zitplaatsen, waarvan 93 in de eerste klas en 347 in de tweede klas, en een restauratie. De voertuigen worden allemaal geproduceerd op locaties van Siemens in Noordrijn-Westfalen, Beieren en Oostenrijk. De voertuigen worden uitgerust met nieuwe ruiten die mobiele radiosignalen extra goed doorlaten, zodat de ontvangst in de treinen zal verbeteren.

Alternatief

“De nieuwe, ultramoderne ICE-treinen maken het reizen per trein nog aantrekkelijker – de hogesnelheidstreinen zijn samen met moderne spoorweginfrastructuur een belangrijke voorwaarde voor het verhogen van de frequentie van de landelijke spoordienst. Dit betekent dat het spoor in toenemende mate een klimaatvriendelijk alternatief wordt voor reizen over lange afstanden”, aldus Andreas Scheuer, de Duitse minister van Transport en Digitale Infrastructuur.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.