Tram, U-OV, Utrecht

‘Ondanks Chroom-6 verwaarloosbaar gezondheidsrisico onderhoudsmedewerkers trams’

De onderhoudsmedewerkers die de afgelopen jaren werkten aan Utrechtse SIG-trams waar Chroom-6 in verwerkt was, hebben een verwaarloosbaar tot zeer gering gezondheidsrisico gelopen. Dat blijkt opnieuw uit een vervolgonderzoek in opdracht van de provincie Utrecht dat deze week werd gepresenteerd aan de betrokken medewerkers.

In mei 2019 bleek uit een sneltest dat er Chroom-6 zou kunnen zitten in verf die gebruikt is voor de conservering van de SIG-tramstellen van de provincie Utrecht. De werkzaamheden aan de tramstellen werden meteen stilgelegd en er kwam een grondig onderzoek. In oktober vorig jaar bleek uit deze PAS-metingen al dat er bij normale onderhoudsactiviteiten geen Chroom-6 of andere zware metalen in de lucht waren waargenomen en dat er bij de uitvoering van normale onderhoudsactiviteiten geen blootstelling is in de ademzone voor medewerkers die onderhoudswerk doen.

Vervolgonderzoek

Ondanks deze conclusie besloten de provincie en het onderhoudsbedrijf van tramfabrikant Stadler om een vervolgonderzoek te laten uitvoeren naar de aanwezigheid van Chroom-6 en andere zware metalen in het stof op reservedelen en een historisch blootstellingsonderzoek. In het stof op reservedelen werden zowel Chroom-6 als zware metalen aangetroffen.

Naar aanleiding van deze uitkomsten heeft een in Chroom-6 gespecialiseerde arbeidshygiënist geadviseerd om beschermende handschoenen, een ademmasker (FFP3) en een gesloten stofvrije veiligheidsbril te dragen en de handen grondig te wassen na de uitvoering van werkzaamheden met en aan onderdelen waarop (veel) stof aanwezig is. Deze maatregelen zijn direct ingevoerd. Ook is aanbevolen, indien mogelijk, de onderdelen te isoleren (voor slow-movers) en indien mogelijk te reinigen. De onderdelen (slow-movers) zijn in containers opgeslagen en daarmee geïsoleerd.

Grenswaarde

Omdat er Chroom-6 en andere zware metalen in het stof zijn aangetroffen zijn aanvullende PAS-metingen uitgevoerd. Bij de eerste meting is geen Chroom-6 aangetroffen. Bij de tweede meting is wel Chroom-6 aangetroffen, maar in zeer lage concentratie (minder dan1 μg/m³). De grenswaarde (het concentratieniveau in de
lucht op de werkplek) is volgens de onderzoekers niet overschreden en ruimschoots onder de norm. Door de aangescherpte maatregelen is het risico op blootstelling volgens de provincie voldoende gemitigeerd.

Vervolgens is met een historisch blootstellingsonderzoek door Caesar Consult bepaald in hoeverre medewerkers in het verleden zijn blootgesteld aan Chroom-6 en andere zware metalen en of er een verhoogd gezondheidsrisico is. Dit door medewerkers te interviewen over hun werkzaamheden. Maar ook door metingen te doen tijdens een simulatie van schadeherstelwerkzaamheden aan objecten met Chroom-6 houdende verf.

Verwaarloosbaar

Uit alle onderzoeken blijkt nu dat de blootstelling aan Chroom-6 bij onderhoudswerkzaamheden in de tramwerkplaats verwaarloosbaar tot zeer laag was en ruimschoots onder de norm zat. De medewerkers van de onderhoudspartij zijn woensdag door Stadler en de Provincie geïnformeerd over de uitkomsten van de onderzoeken, waarbij de hoofdboodschap was dat de uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden aan de trams van de Provincie heeft geleid tot een verwaarloosbaar tot zeer gering gezondheidsrisico.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.