Treinongeluk Hooghalen, foto: ANP

VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen

Machinisten maken zich zorgen over de veiligheid van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van treinfabrikant CAF. Met dit treintype vond vorige week vrijdag een ernstig ongeval plaats op een overweg in Hooghalen, waarbij een 58-jarige NS-machinist om het leven kwam. VVMC vraagt het ministerie om nationale eisen te stellen aan de botsveiligheid van treinen. “Onze leden zagen de beelden van de trein, waarbij er geen cabine meer over is, en die schrokken zich rot.”

VVMC heeft vragen aan vervoerder NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de botsveiligheid van de SNG. “Als je deze beelden ziet, dan vraag je je als machinist af hoe veilig deze trein is. We hebben naar aanleiding van dit ongeluk een hele rits vragen gesteld over hoe de veiligheid van de trein getest is, op welke manier dit getest is en wat daaruit is gekomen. Onze leden willen weten of ze in veilig materieel rijden. Dat is echt van belang.”

Reactie NS

Uit navraag bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat de wijziging van de Europese norm voor botsveiligheid van treinen (EN-15227) nog loopt. Een aanpassing van deze norm moet ervoor moet zorgen dat de overlevingsruimte voor de machinist zich in de cabine bevindt en dat daarnaast een vluchtroute aanwezig moet zijn voor de machinist.

Met de aanpassing van deze norm worden aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gevolgd die in 2016 zijn gedaan over de overlevingsruimte voor de machinist. De raad deed de aanbevelingen naar aanleiding van de treinbotsing in Amsterdam Westerpark in 2012 en de botsing tussen een trein en een hoogwerker in Dalfsen in 2016. In Amsterdam kwam bij het ongeluk een passagier om het leven, en in Dalfsen de machinist. In maart 2017 beloofde toenmalig staatssecretaris Dijksma naar aanleiding van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad werk te maken van de aanpassing van de Europese norm.

Of de aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn meegenomen bij de bestelling van het SNG-materieel, dat sinds eind 2018 in de dienstregeling rijdt, is onbekend. NS zegt in een reactie op vragen over de botsveiligheid van de trein, niet vooruit te willen lopen op de onderzoeksresultaten van de vervoerder, de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Ook treinfabrikant CAF wil niet inhoudelijk reageren op het ongeluk.

Nationale eisen

VVMC vraagt het ministerie om niet langer af te wachten totdat de Europese norm is aangepast en hiervoor nationale eisen te stellen. “We willen niet dat er nog meer dodelijke slachtoffers vallen bij dit soort ongevallen. Ik weet niet of er ruimte is om de eisen vanwege het nationaal belang aan te passen, maar als dat zo is dan moeten we daar gebruik van maken. Je ziet dat veel onbewaakte overwegen uitsluitend worden gebruikt door landbouwvoertuigen. Dan heb je het al automatisch over hoge, zware objecten”, zegt de vakbondsbestuurder.

“Je ziet op de foto dat er crashbuffers onderaan de trein zitten, maar daar boven is de hele cabine verdwenen. Het zou goed zijn als we op nationaal niveau wat kunnen doen, waardoor bij het kiezen van het materieel daar rekening mee gehouden kan worden.”

“We begrijpen dat er op dit moment onderzoek wordt gedaan naar de toedracht van het ongeluk en willen niet speculeren over wat er precies is gebeurd. Maar onze mensen zijn wel heel erg geschrokken van de beelden van het ongeluk en zeker wat er met de cabine is gebeurd.”

Onbewaakte overwegen

VVMC heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven verder opgeroepen om meer tempo te maken met het opheffen van onbewaakte overwegen of het beveiligen daarvan. Eilert: “De staatssecretaris heeft in 2018 gezegd dat de onbewaakte overwegen binnen vijf jaar weg zijn of beveiligd. Vaak vindt er veel discussie plaats met betrokken partijen, maar daar moet meer snelheid in worden gemaakt.”

“Er zijn nog steeds 130 onbewaakte overwegen die moeten worden aangepakt. Wat gaan we in de tussentijd doen? Is het mogelijk om bijvoorbeeld de snelheid aan te passen? Wij willen weten welke maatregelen er in de tussentijd worden genomen. We hebben deze vragen bij de staatssecretaris en NS uitgezet omdat onze mensen willen weten hoe ze veilig hun werk kunnen doen. Onze mensen rijden iedere dag in dit materieel en rijden iedere dag voorbij onbewaakte overwegen.”

Reactie NS

NS geeft in een reactie aan ‘net als iedere ander’ te willen weten ‘hoe dit heeft kunnen gebeuren. “We begrijpen ook goed dat er vragen zijn. Het onderzoek moet in alle zorgvuldigheid kunnen worden uitgevoerd om antwoorden te kunnen geven”, aldus een woordvoerder. “Onze machinist was een geliefde collega en we merken dat impact onder onze medewerkers groot is. We proberen alle collega’s zo goed mogelijk een schouder te bieden om hun gevoel te uiten, middels herdenkingsplekken op de standplaats in Zwolle, maar ook online zodat we de familie al deze steunbetuigingen en herinneringen kunnen geven.”

Donderdag wordt de 58-jarige NS-machinist begraven. Spoorbeheerder ProRail heeft de vlag halfstok gehangen uit medeleven met de familie, betrokkenen en NS-collega’s.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen”

Arco Sierts|28.05.20|16:18

Hier valt genoeg over te zeggen, maar dat lijkt me zeker vandaag niet gepast. Eerst maar de resultaten van het onderzoek afwachten, want nu zijn er vooral veel vragen.

Sybo Schouwstra|31.05.20|13:51

De confrontatie van een trein met een zware aanhanger bij Hooghalen en destijds ook bij Dalfsen heeft altijd fatale gevolgen. Een treincabine kan nooit in degelijke situaties voldoende sterk worden gemaakt. Daarom moet er alles aan worden gedaan om dit soort situaties te vermijden. Een zeer simpele manier is om te verbieden dat onbeveiligde overwegen maar ook overwegen met een AKI door wegvoertuigen zwaarder dan 3,5 ton worden gepasseerd, tenzij onder begeleiding van een bevoegde functionaris

Sybo Schouwstra|31.05.20|13:54

Een snelle maatregel is het verbieden van het passeren van dergelijke overwegen voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton, tenzij onder begeleiding.

John rdam|02.06.20|12:47

Tegen wegverkeer dat zo hoog op de wielen staat is uiteindelijk niks bestand. Daar helpen dus ook geen ‘nationale’ eisen aan. Tenzij we speciaal voor NL treinen met de stevigheid van een tank willen laten ontwerpen. Dat brengt weer zo veel andere problemen met zich mee dat het opheffen van alle overwegen nog steeds de beste/veiligste en dan ook de goedkoopste keuze is. Daar zouden vakbonden zich beter hard voor kunnen maken.

Arco Sierts|11.06.20|20:59

@ John: je maakt exact dezelfde hardnekkige denkfout als ProRail en de IB’s: “de beste overweg is geen overweg”. Tsja John, “het beste” is wel vaker de vijand van het goede. Deze vijand heeft al tientallen onschuldige mensenlevens gekost.

Door staccato te blijven drammen op “de technisch allerbeste oplossing” (en de rekening daarvoor moet maar effe opgehoest worden door de belastingbetaler) krijg je dus GEEN oplossing. Dat blijkt al decennialang. Dit technocratische wanbeleid is dodelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.