Een Intercitytrein op station Rotterdam Centraal

OV-NL: Ruim een miljard nodig voor een coronaproof OV

Als Nederland langzaam van het slot gaat en de 1,5 metersamenleving in stand blijft, heeft dat grote consequenties voor het openbaar vervoer. Voorzitter Pedro Peters van branchevereniging OV-NL geeft in De Telegraaf aan dat het de gemeenschap veel geld gaat kosten om de regels te kunnen handhaven.

Als in het openbaar vervoer de 1,5 meterafstandregel blijft gelden, kan hooguit 20 tot 25 procent van het normale aantal reizigers mee in trein, bus, tram en metro. “Als dat de norm de komende maanden is, moeten de overheden dit jaar ten minste 1,2 miljard euro bijpassen”, zegt Peters tegen de krant.

Pretreizigers

De problemen zullen vooral ontstaan als de samenleving weer op gang komt. “Nu reist ongeveer 10 procent van wat Nederland gewend is, voor zorg, nood en werk. Als bijvoorbeeld studenten, forenzen en pretreizigers weer het OV mogen pakken, krijgen we grote problemen met de beschikbare veilige ruimte.”

“NS, stads- en streekvervoerders trekken hierin één lijn”, zegt Peters. “Zelfs bij een maximale 1,5 meterbezetting zullen veel meer boa’s ingezet moeten worden om de vereiste afstand bij in- en uitstappen, op de perrons en in de vervoermiddelen te handhaven. Anders wordt het chaos.”

Bron: ANP

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “OV-NL: Ruim een miljard nodig voor een coronaproof OV”

Eduard de Jong|20.04.20|13:23

Wat een klinkklare onzin. Er hoeven niet meer boa’s ingezet te worden. Er moet meer materieel ingezet worden, de frequenties moeten drastisch omhoog, de OV-bedrijven hebben jarenlang (te)veel verdiend, en kunnen al het opgepotte geld nu uitgeven voor het mogelijk maken van duurzaam vervoer. Het gaat niet aan om de belastingbetaler te laten opdraaien voor exploitatie tekorten. Een grote besparing kan bereikt worden door het afschaffen van conducteurs en wagenbegeleiders.

Peter Kleton|20.04.20|14:28

#Reactie 1 :
Hebt U daar cijfers over ?
Denkt U werkelijk dat die bedrijven een vier maal meer grotere vervoer capaciteit zouden kunnen inzetten binnen een paar weken ?
Peter

Peter Kleton|20.04.20|14:31

Kunt U daar cijfers over laten zien hoeveel er te veel is verdiend ?
Denkt U werkelijk dat NS en andere OV bedrijven zo in een paar maanden tijd een viermaal grotere vervoerscapaciteit kunnen inzetten ?
Peter

Peter Kleton|20.04.20|14:32

test

John rdam|23.04.20|23:50

@eduard de jong: over klinkklare onzin gesproken……
Waar staat al dat extra materieel dat ingezet moet gaan worden? Bij u in de kelder zeker, op schaal 1:87? En waar is dat opgepotte geld bij de OV-bedrijven? De laatste keer dat NS over een fors eigen vermogen beschikte kwam de aandeelhouder (Dijsselbloem) meteen een greep in de kas doen. Mijn advies: Lees eerst de jaarcijfers van bijvoorbeeld NS of RET alvorens fake news te verspreiden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.