TGV01 Patrick

Fransen nemen afscheid van eerste TGV

Het allereerste TGV-treinstel van de Franse spoorwegen, genaamd Patrick, gaat na een carrière van ruim 40 jaar met pensioen. Sinds de in dienststelling in 1980 legde de flitstrein 14 miljoen kilometer af, het equivalent van 335 rondjes om de aarde of 35 keer de afstand van de aarde tot de maan. Afgelopen week maakte Patrick een afscheidstournee door Frankrijk met SNCF oudgedienden aan boord. Het publiek kan komend weekend afscheid nemen op station Lyon Perrache.

In de trein is een tentoonstelling ingericht met foto’s, video’s en treinmodellen die de geschiedenis van de TGV (Train à Grande Vitesse) vertelt. Zowel van de oprichting van de eerste hogesnelheidslijnen tot de TGV van de toekomst. Bij hoge uitzondering is het mogelijk om naar boven te gaan in de cabine en vragen te stellen aan een TGV-machinist.

Oranje jas

De oer-TGV werd voor de gelegenheid teruggebracht in zijn originele oranje met witte kleurstelling. Het is de eerste in een serie treinstellen die vanaf 1978 werden gebouwd door Alstom. In 1980 werd de eerste TGV officieel in gebruik genomen. Het eerste traject waarop de treinen werden ingezet is de in 1981 geopende LGV (Ligne à Grand Vitesse) Sud-Est tussen Parijs en Lyon. De reistijd tussen de twee steden werd er mee verkort van van vier uur naar twee uur en veertig minuten en twee jaar later legde de TGV het traject af binnen twee uur. Op 26 februari 1981 brak trein nummer 16 een wereldsnelheidsrecord op het spoor met een snelheid van meer dan 380 kilometer per uur.

Er zijn uiteindelijk meer dan honderd TGV’s van de eerste generatie gebouwd die op uiteenlopende trajecten in Frankrijk werden ingezet. Naast reizigerstreinen zijn er ook speciale treinstellen zoals de TGV La Poste ontworpen. Deze trein vervoerde poststukken en was voorzien van aangepaste wagons en draaistellen.

Buiten dienst

In 2010 onderging de serie een renovatie en werd een deel uit dienst genomen. Patrick reed in 2019 al zijn laatste commerciële dienst. Een aantal treinstellen van de eerste generatie rijdt nog rond in de regio Hauts-de-France. Hun definitieve buitendienststelling wordt verwacht in 2028.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.