Stoker Wilco Steur schept de eerste scheppen biokool in locomotief 5, foto: Benno Ellerbroek

Historische stoomtram maakt eerste rit op biokool

Een historische stoomtram van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft vrijdag de eerste tramreis gemaakt op biokool. De tramrit komt voort uit het project ‘Groene Stoomtram’, een samenwerking tussen Stoomtrammuseum, ECN, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en New Energy Coalition. De gemeenten Hoorn en Medemblik hebben het project gefinancierd. Volgens de initiatiefnemers gaat het om een Europese primeur.

Het onderzoek van het project Groene Stoomtram leidde naar biokool, samengeperst (getorreficeerd) hout of biomassa. Via torrefactie wordt hout of natte biomassa omgezet in een product dat gelijkenissen heeft met steenkool. Bij de verbranding van biokool komen echter geen schadelijke stoffen vrij zoals stikstof en zwavelverbindingen.

De uitstoot van schadelijke stoffen is daarmee volgens de betrokken partijen bijna tot nul gereduceerd. Daarnaast is de brandstof is CO2-neutraal, omdat het vanuit biomassa is gemaakt. Daarnaast kan de biokool regionaal gemaakt worden uit beschikbare biomassastromen. Anders dan bij andere alternatieven, kan biokool door middel van kleine aanpassingen in de stoomtram gebruikt worden. De kosten van biokool zijn vergelijkbaar met die van steenkool.

Stoomlocomotieven

In Nederland rijden meerdere stoomlocomotieven op steenkool. Deze stoomlocomotieven hebben veelal een cultuurtoeristische functie. Het museum ‘Museumstoomtram Hoorn-Medemblik’ heeft de grootste verzameling gerestaureerde stoomlocomotieven van Nederland. “In 2019 vervoerden we 166.000 reizigers”, zegt museumdirecteur René van den Broeke. “We voelen een verantwoordelijkheid om het groeiende milieubewustzijn op onszelf te betrekken en dat ook naar buiten toe verder uit te dragen.”

De DTC (Dutch Thermochemical Cluster) en InVesta (het expertisecentrum voor biomassavergassing en groen gas), faciliteren samen met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik deze toepassing van biokool in stoomlocomotieven. Van den Broeke is erg blij met het resultaat: “De beleving blijft in tact. De stoker gooit kolen op het vuur en de dampen komen uit de schoorsteen. Verder testen en onderzoek zal onder meer moeten uitwijzen of biokool toepasbaar is voor alle stoomlocomotieven in Nederland.”

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.