DDM-dubbeldekker NS, foto: NS

NS neemt na 34 jaar afscheid van eerste dubbeldekker

NS heeft zondag afscheid genomen van de allereerste dubbeldekker: Dubbel Deks Materieel (DDM). Dat deed de spoorvervoerder met een afscheidsrit die samen met de Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoorwezen (NVBS) werd georganiseerd. De dubbeldekker is in totaal 34 jaar in dienst geweest. In het Spoorwegmuseum in Utrecht blijft één DDM bewaard, de Olifant.

De afscheidsrit ging van Amersfoort naar Amsterdam Centraal, Alkmaar, Uitgeest, Beverwijk, Haarlem, Zandvoort, Haarlem, Amsterdam Centraal, Almere, Lelystad, Zwolle, Amersfoort Schothort en eindigde weer in Amersfoort.

In dienst

De DDM-dubbeldekker werd begin 1985 voor het eerst in gebruik genomen in Noord-Holland. Later reed deze dubbeldekker ook tussen Amsterdam en Amersfoort, Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Noord-Brabant. In 2010 en 2011 verdwenen de rijtuigen tijdelijk van het spoor, maar kwamen later weer terug als reservematerieel. In 2016 werd de DDM opgeknapt en keerde terug in de dienstregeling.

Hoofdconducteur Willem van Erp van NS, foto: NS
Machinist Donny Hofmans van NS. Foto: NS

Volgens machinist Donny Hofmans is de DDM erg prettig om op te rijden. “Deze dubbeldekker heeft als enige nog een locomotief. Die locomotief is een echte krachtpatser en maakt veel herrie.” Hoofdconducteur Willem van Erp uit Den Helder begon zijn carrière ongeveer gelijk met de DDM, vertelde hij bij de afscheidsrit. “We trokken in het begin veel bekijks. Gezinnen kwamen speciaal naar het spoor om de dubbeldekker-rijtuigen te zien. Het was natuurlijk ook wel een uitvinding, echt revolutionair. Ineens konden er veel meer reizigers mee, dat was een vooruitgang. De bankjes zaten wel een beetje hard en airco was er natuurlijk ook nog niet. Maar de reizigers vonden het fantastisch. Iedereen wilde boven zitten.”

Spoorwegmuseum

In Het Spoorwegmuseum in Utrecht blijft één DDM bewaard, de Olifant. Op alle dertien originele stuurstandrijtuigen (met de cabine van de machinist) was de naam en afbeelding van een bedreigde diersoort aangebracht. Dit was een gezamenlijk initiatief van de NS en het Wereld Natuur Fonds. De afgebeelde dieren waren arend, bizon, cheeta, condor, dolfijn, neushoorn, olifant, ooievaar, otter, panda, tijger, walvis en zeehond.

Inmiddels zijn veel afbeeldingen door opknapwerkzaamheden overgeschilderd, maar het rijtuig in het Spoorwegmuseum heeft nog de afbeelding van de olifant op de flank. De rijtuigen worden voor 96 procent gerecycled waarbij vele onderdelen een tweede leven krijgen in een ander treintype of als nieuw product. De dubbeldekker wordt onder andere vervangen door gemoderniseerde dubbeldekkers en moderne sprinters.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “NS neemt na 34 jaar afscheid van eerste dubbeldekker”

Wiebe Goossen|16.12.19|17:19

Heb de afscheidsrit meegemaakt, mede omdat ik jarenlang met dit materieel tussen huis (Bovenkarspel) en werk (Sloterdijk) heb gereden, al dan niet samen met mijn vriend en collega Jan. Was best een comfortabel ‘werkpaard’!

Martin Wiersema|16.12.19|23:20

Merkwaardig dat de nieuwe treinen weer allemaal enkeldeks zijn !?
Op een vol spoor als het Nederlandse zou je nieuwe dubbel dekkers verwachten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.