DDM treinstellen voor sloop in het westelijk havengebied Amsterdam

NS zet sloop van Buffels, Sprinters, dubbeldekkers en E-locs 1700 in de markt

Vervoerder NS neemt deze week afscheid van de laatste DDM-oerdubbeldekkers. Daarnaast wordt vanaf volgend jaar de eerste generatie Sprinters (SGM) uitgefaseerd en gaat er opnieuw een serie 1700-locomotieven met pensioen. Voor de inmiddels uit Nijmegen weggehaalde Buffels (DM90) is volgens NS nog wel belangstelling vanuit het buitenland. Mocht het niet tot een verkoop komen, dan lijkt sloop de enige optie voor dit materieel. NS opende deze week een nieuwe aanbestedingsronde voor het circulair ontmantelen van de treinen.

Om hoeveel treinen en locomotieven het precies gaat, is nog niet bekend. Een deel van het materieel staat al terzijde, de rest rijdt nog rond en stroomt de komende twee jaren uit de dienstregeling. NS wil de treinen, locomotieven of losse onderdelen nog proberen te verkopen, maar wanneer dit niet lukt, moeten ze gesloopt worden. Voor de komende twee jaar zijn dit waarschijnlijk de DM90, SGM, DDAR/DDM1 en de E-Loc 1700.

Voor de DDM organiseren de NS en de NVBS (Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoorwezen) aanstaande zondag 15 december een afscheidsrit. Genodigden, waaronder leden van de NVBS en de winnaars van een speciaal in het leven geroepen wedstrijd, mogen mee met de laatste rit. Deze vertrekt vanaf Amersfoort en loopt onder meer via Amsterdam Centraal, Alkmaar, Haarlem, Almere en Lelystad naar Zwolle en weer terug naar eindstation Amersfoort.

Hergebruik

Met circulair demonteren wordt bedoeld dat NS streeft naar 97 herwinning van de materialen. Zo worden alle metaalsoorten en andere materialen van elkaar gescheiden, maar word voor met name onderdelen uit het interieur een nieuwe bestemming gezocht. Eerder konden bedrijven al inschrijven voor onderdelen van de SGM Sprinters. Zelf organiseerde NS een aantal ontwerpwedstrijden waarbij gebruikte treinonderdelen als basis dienen.

NS wil voor het materieel dat in de komende twee jaar afgevoerd en gerecycled moet worden een raamovereenkomst sluiten voor twee jaar met maximaal drie verschillende bedrijven. Dit contract zou drie keer met twee jaar kunnen worden verlengd. Geïnteresseerde partijen kunnen reageren tot en met 22 januari 2020.

Beelen Sloopwerken

Dit jaar gunde NS al een opdracht voor het slopen van rollend materieel aan Beelen Sloopwerken en aan European Metal Recycling. Het ging toen om 35 locomotieven uit de 1700-serie en in totaal vijftien rijtuigen uit de DEIII-serie (Plan-U diesel) en veertien DDM-dubbelddekkers. Bekijk hier hoe de demontage van een E-loc 1700 in zijn werk gaat.

De nieuwe aanbestedingsprocedure lijkt ook het einde in te luiden van de 48 DM90 dieseltreinen, die lange tijd stonden opgeslagen in Nijmegen. Deze Buffels zouden een nieuw leven tegemoet gaan in dienst van de Roemeense spoorvervoerder Ferotrans. Maar door problemen met het transport naar Roemenië bleven de treinen staan. De technisch nog in goede staat verkerende treinen zullen, wanneer er geen koper wordt gevonden, alsnog worden gesloopt.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “NS zet sloop van Buffels, Sprinters, dubbeldekkers en E-locs 1700 in de markt”

Nico Meininger|12.12.19|13:03

wat zijn we lekker milieubewust bezig in Europa. Goed werkende treinen slopen, we moeten toch handel blijven drijven

Nico van Bergen|12.12.19|13:28

Zijn die DM90 stellen nog te gebruiken tijdens de F1 races in Zandvoort? Dan is er wellicht geen probleem met de electriciteit?

Thijs|12.12.19|15:03

ik citeer even “Hergebruik” Waar moet ik mij laten horen?

kees boer|12.12.19|21:02

Ik denk dat ze daarmee in Rusland en/of Oekraïne heel blij mee zullen zijn

Guus Leussink|15.12.19|02:36

DM90 iOS technisch te afwijkend en te complex. Buiten NS kan niemand er meer wat mee. Sloop dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.