ICE-4-Giruno-en-TGV-Euroduplex-treinen

Vier Europese spoorbedrijven slaan handen ineen voor internationale treinen

Deutsche Bahn, SNCF, Trenitalia en SBB zijn een samenwerking gestart om het aantal internationale verbindingen tussen Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk uit te breiden. Afgelopen zaterdag presenteerden de vier bedrijven in Zurich het nieuwe materieel dat ze hiervoor gaan inzetten.  

In vergelijking met vorig jaar is de vraag naar internationaal treinverkeer met 10 procent toegenomen. Om te kunnen voldoen aan deze vraag hebben Deutsche Bahn (DB), SNCF, Trenitalia en het Zwitserse SBB besloten hun krachten te bundelen. Voor deze gelegenheid presenteerden de vier spoorbedrijven in staatshanden op het station van Zurich nieuw rollend materieel dat hiervoor gebruikt gaat worden. Onder meer de ICE 4-treinstellen van DB die van Duitsland naar Zwitserland gaan rijden, De Giruno-treinen van SBB die de verbinding verzorgen van Zwitserland naar Italië en Duitsland. En tenslotte de TGV Euroduplex-units van SNCF die gaat rijden van Frankrijk naar Zwitserland.

Giruno treinen

De nieuwe Giruno van SBB werd op 23 november gedoopt en kreeg daarbij de naam Zurich toebedeeld. Voorafgaand aan het evenement zijn er door SBB drie exemplaren van deze trein in gebruik genomen. SBB gaat in totaal 29 Giruno treinen afnemen van Stadler Rail. Vanaf december gaan deze voertuigen rijden op de lange afstandstrajecten in Zwitserland, inclusief de trajecten die via de Gotthard Hoofdtunnel lopen. In het voorjaar van 2020 gaan deze hogesnelheidstreinen de verbinding verzorgen tussen Zwitserland en Milaan. Ze worden dan ook ingezet op lange afstandsverbindingen met Duitsland.

Tekst loopt door onder de foto.

TGV-Lyria-dubbel-dekker-trein

TGV Lyria

De TGV Euroduplex dubbeldekker treinen werden ook onthuld tijdens de presentatie op station Zurich. Met behulp van deze voertuigen kan, TGV Lyria, een joint venture van SNCF en SBB, de treinverbindingen tussen Zwitserland en Frankrijk verbeteren. In december dit jaar gaat deze volledig vernieuwde TGV dubbeldekker vloot rijden op de trajecten van Zurich, Lausanne en Genève naar Parijs. Deze vervangen de huidige TGV’s met een verdieping die nu rijden op deze lijnen. Met vijftien dubbeldekkers vergroot TGV Lyria zijn dagelijkse zitplaatscapaciteit met 4.500 stoelen vergroten naar 18.000 stoelen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Mykola Zasiadko

2 reacties op “Vier Europese spoorbedrijven slaan handen ineen voor internationale treinen”

Antoine Berben|28.11.19|22:12

Alleen maar logisch en passend binnen de gedachte om binnen Europa het vliegen zoveel mogelijk uit te bannen.

kees boer|03.12.19|18:36

Zo kan het ook ;een goed voorbeeld zijn ook de grensoverschrijdende trein- en zelfs busverbindingen tussen OOstenrijk,Slowakije,Tjechië en Hongarije onderling ; diep treurig dat ons kabinet totaal geen ambitie toont tot nu toe zoals vanuit Weert met België bijvoorbeeld en vanuit Coevorden met Duitsland evenals Nijmegen met Kleef ; vorige week stond zelfs een artikel in het AD van : Toon ambitie met snel spoor naar buurlanden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.