NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend

Standaard voor dubbeldekkers kiezen bij de aankoop van nieuwe treinen is niet vanzelfsprekend. Dit type materieel is minder toegankelijk is en belast de spoorinfrastructuur meer dan enkeldekstreinen. Daarnaast is een dubbeldekker minder geschikt om op de HSL-Zuid te rijden. Dat blijkt uit een analyse die NS in opdracht van het staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft uitgevoerd naar aanleiding van Kamervragen van het CDA en D66.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend”

Mario Van der Ent|10.10.19|12:21

Ik meen dat de SNCF met meersysteem dubbeldeks TGV’s rijdt, de TGV Duplex. Is dat geen oplossing voor de HSL Zuid?

Wiebe Goossen|10.10.19|12:57

Ik voor mij ben wél blij met de keuze voor ‘enkeldekkers’, hoewel de huidige dubbeldekstreinen best wel redelijk comfort bieden. Mijn voorkeur is gebaseerd op de voortreffelijke ‘Koplopers’.

Arie Kerkman|10.10.19|13:36

In Nordrhein-Westfalen rijden nu nieuwe Desiro HC treinen van Siemens, bestaande uit minimaal 4 bakken (4-5-6), waarvan de binnenste dubbeldeks zijn en aan de voor- en achterzijde enkeldeks. Deze rijden weliswaar niet op de HSL vakken. Zo zijn de voordelen van enkeldeks en dubbeldeks materieel in één trein te combineren.

Jeroen|10.10.19|21:40

Geen ruimte voor in de dubbeldekstreinen? De VIRM was van fabriek af voorbereid voor ombouw voor inzet op de HSL. Op het dak was een uitsparing gemaakt voor een toekomstige 25 kV AC pantograaf en in de rijtuigen was ruimte vrij gelaten voor benodigde apparatuur voor inzet onder 25 kV. Als ik mag geloven was met nog wat extra aanpassingen de VIRM geschikt voor snelheden tot 200 km/u.

Arco Sierts|17.10.19|23:19

@mario en @jeroen: klopt allemaal, maar VIRM en TGV Duplex zijn beide niet gelijkvloers toegankelijk vanaf het perron. Tegenwoordig is dat verplicht voor nieuwe treinen. Dit heeft constructietechnisch nogal wat gevolgen.

Belangrijker wellicht is dat dubbeldekkers best duur zijn, bij veel deuren relatief weinig capaciteitswinst opleveren (maar bij minder deuren wordt de uit/instaptijd in de spits weer fors langer!), en men het commercieel tegenwoordig liever met hogere frequenties oplost.

John rdam|18.10.19|19:58

Voor Sprinters is dubbeldeks idd niet handig. Maar voor IC-diensten is het een uitstekende keuze, met veel zitplaatsen. De NMBS heeft ook dubbeldekkers die rijden op de HSL Brussel – Luik en op het gewone net, dus op 2 spanningen.
Virm had al 20 jaar gelijkvloers toegankelijk kunnen zijn door er in het midden één enkeldeksbak tussen te hangen met alle voorzieningen die nu bij ieder type trein verspreid zitten: rolstoelWC, ruimte voor fietsen, rolstoelen, kinderwagens en grote bagage.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend | SpoorPro.nl

NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend

Standaard voor dubbeldekkers kiezen bij de aankoop van nieuwe treinen is niet vanzelfsprekend. Dit type materieel is minder toegankelijk is en belast de spoorinfrastructuur meer dan enkeldekstreinen. Daarnaast is een dubbeldekker minder geschikt om op de HSL-Zuid te rijden. Dat blijkt uit een analyse die NS in opdracht van het staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft uitgevoerd naar aanleiding van Kamervragen van het CDA en D66.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “NS: keuze voor dubbeldekstreinen niet vanzelfsprekend”

Mario Van der Ent|10.10.19|12:21

Ik meen dat de SNCF met meersysteem dubbeldeks TGV’s rijdt, de TGV Duplex. Is dat geen oplossing voor de HSL Zuid?

Wiebe Goossen|10.10.19|12:57

Ik voor mij ben wél blij met de keuze voor ‘enkeldekkers’, hoewel de huidige dubbeldekstreinen best wel redelijk comfort bieden. Mijn voorkeur is gebaseerd op de voortreffelijke ‘Koplopers’.

Arie Kerkman|10.10.19|13:36

In Nordrhein-Westfalen rijden nu nieuwe Desiro HC treinen van Siemens, bestaande uit minimaal 4 bakken (4-5-6), waarvan de binnenste dubbeldeks zijn en aan de voor- en achterzijde enkeldeks. Deze rijden weliswaar niet op de HSL vakken. Zo zijn de voordelen van enkeldeks en dubbeldeks materieel in één trein te combineren.

Jeroen|10.10.19|21:40

Geen ruimte voor in de dubbeldekstreinen? De VIRM was van fabriek af voorbereid voor ombouw voor inzet op de HSL. Op het dak was een uitsparing gemaakt voor een toekomstige 25 kV AC pantograaf en in de rijtuigen was ruimte vrij gelaten voor benodigde apparatuur voor inzet onder 25 kV. Als ik mag geloven was met nog wat extra aanpassingen de VIRM geschikt voor snelheden tot 200 km/u.

Arco Sierts|17.10.19|23:19

@mario en @jeroen: klopt allemaal, maar VIRM en TGV Duplex zijn beide niet gelijkvloers toegankelijk vanaf het perron. Tegenwoordig is dat verplicht voor nieuwe treinen. Dit heeft constructietechnisch nogal wat gevolgen.

Belangrijker wellicht is dat dubbeldekkers best duur zijn, bij veel deuren relatief weinig capaciteitswinst opleveren (maar bij minder deuren wordt de uit/instaptijd in de spits weer fors langer!), en men het commercieel tegenwoordig liever met hogere frequenties oplost.

John rdam|18.10.19|19:58

Voor Sprinters is dubbeldeks idd niet handig. Maar voor IC-diensten is het een uitstekende keuze, met veel zitplaatsen. De NMBS heeft ook dubbeldekkers die rijden op de HSL Brussel – Luik en op het gewone net, dus op 2 spanningen.
Virm had al 20 jaar gelijkvloers toegankelijk kunnen zijn door er in het midden één enkeldeksbak tussen te hangen met alle voorzieningen die nu bij ieder type trein verspreid zitten: rolstoelWC, ruimte voor fietsen, rolstoelen, kinderwagens en grote bagage.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.