Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’

De combinatie van een spoorloper, een overvolle trein door een stroomstoring eerder op de dag en een nog onbekende technische storing, zorgde er dinsdagmiddag voor dat de Intercity van Eindhoven naar Den Haag ruim drie uur stil stond. De in een weiland tussen Breda en Rotterdam gestrande trein had circa 600 reizigers aan boord.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

10 reacties op “Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’”

Marc Busio|12.09.19|10:24

Dit illustreert nog maar eens hoe waardeloos de HSL-verbinding tussen Rotterdam en Breda is. De dag ervoor was hier ook al urenlang geen treinverkeer geweest nadat bij een overweg een trein was geraakt door de bak van een graafmachine. Ondanks de miljardeninvestering in de HSL heeft men op de aansluiting tussen Breda en Prinsenbeek nog twee overwegen in stand gehouden. Door het sterk toegenomen treinverkeer is het daar al vaak ‘raak’ geweest en het is er wachten op een ernstig ongeluk.

Eric Wolff|12.09.19|11:37

Overweg op de HSL verbinding ???????

Eric Wolff|12.09.19|11:38

Overweg op de HSL verbinding ????????

Wil van den Hurk|12.09.19|11:44

De software was toch opgelost met die intercity, dat was toch na jaren van gepruts eindelijk geregeld.
Niet dus, weer regelmatig gedoe, schaam je NS!!!!!!

Wil van den Hurk|12.09.19|11:47

De problemen met die Intercity waren toch helemaal opgelost, de software was aangepast??
Niet dus, elke week wel stilstaande treinen.
Het schijnt heel moeilijk te zijn met die Traxxen, een eindeloos verhaal!!

Ted Beer|12.09.19|11:54

De tweede ’technische’ storing werd veroorzaakt doordat het zgn. Botsalarm werd geactiveerd door de verkeersleiding. Dat gebeurd normaal alleen nadat er een stoptonend sein wordt gepasseerd en er een kans bestaat dat er een aanrijding kan plaatsvinden met een andere trein. Daarop is door de inspectie van ILENT de situatie bevroren.

Wiebe Goossen|12.09.19|13:38

Enkele weken geleden gebeurde iets dergelijks ter hoogte van Nijmegen, met uiteraard ander materieel.
De trein viel stil, alle lampen uit: gevalletje ‘computer says noooo’, want een paar minuten later ‘deed ie het weer’. Zachies-an naar Nijmegen Centraal en vervolgens door naar Zwolle op normale snelheid. Loopt de stroomvoorziening eigenlijk nú al tegen het maximaal haalbare?

Marc Busio|12.09.19|14:13

Voor zover dit nog niet bekend mocht zijn: de aansluiting tussen HSL en station Breda loopt via het normale spoor. Ook in Amsterdam en Rotterdam is dit overigens het geval, maar dan zonder dat daar overwegen in zitten.

Arco Sierts|12.09.19|22:54

Simpel: standaard een hamer meenemen. Dan kan je indien noodzakelijk zelf een ruit intikken. Uiteraard vanwege nood – het werd zo warm en benauwd! Treinen die niet meer kunnen rijden wegens kapotte ruiten, DAT doet NS en Ministerie pijn. Want uit zichzelf doen NS en ambtenarij hier he-le-maal niets aan – dat blijkt al jaren. Het boeit ze totaal niet. Het zijn maar reizigers. Het moet eerst MESSNIJDEND PIJN gaan doen op topniveau, anders blijft het gewoon zoals het nu al jaren sukkelt.

Dennis Vogt|01.10.19|12:58

ik weet, ik krijg hier zeker een hoop stront over me heen gegooid, maar drie uur in een snikhete trein wachten? Zeker niet, ik zal de deuren gewoon via de noodfunctie hebben geopend en dan maar lopen naar het volgende station……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’ | SpoorPro.nl

Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’

De combinatie van een spoorloper, een overvolle trein door een stroomstoring eerder op de dag en een nog onbekende technische storing, zorgde er dinsdagmiddag voor dat de Intercity van Eindhoven naar Den Haag ruim drie uur stil stond. De in een weiland tussen Breda en Rotterdam gestrande trein had circa 600 reizigers aan boord.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

10 reacties op “Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’”

Marc Busio|12.09.19|10:24

Dit illustreert nog maar eens hoe waardeloos de HSL-verbinding tussen Rotterdam en Breda is. De dag ervoor was hier ook al urenlang geen treinverkeer geweest nadat bij een overweg een trein was geraakt door de bak van een graafmachine. Ondanks de miljardeninvestering in de HSL heeft men op de aansluiting tussen Breda en Prinsenbeek nog twee overwegen in stand gehouden. Door het sterk toegenomen treinverkeer is het daar al vaak ‘raak’ geweest en het is er wachten op een ernstig ongeluk.

Eric Wolff|12.09.19|11:37

Overweg op de HSL verbinding ???????

Eric Wolff|12.09.19|11:38

Overweg op de HSL verbinding ????????

Wil van den Hurk|12.09.19|11:44

De software was toch opgelost met die intercity, dat was toch na jaren van gepruts eindelijk geregeld.
Niet dus, weer regelmatig gedoe, schaam je NS!!!!!!

Wil van den Hurk|12.09.19|11:47

De problemen met die Intercity waren toch helemaal opgelost, de software was aangepast??
Niet dus, elke week wel stilstaande treinen.
Het schijnt heel moeilijk te zijn met die Traxxen, een eindeloos verhaal!!

Ted Beer|12.09.19|11:54

De tweede ’technische’ storing werd veroorzaakt doordat het zgn. Botsalarm werd geactiveerd door de verkeersleiding. Dat gebeurd normaal alleen nadat er een stoptonend sein wordt gepasseerd en er een kans bestaat dat er een aanrijding kan plaatsvinden met een andere trein. Daarop is door de inspectie van ILENT de situatie bevroren.

Wiebe Goossen|12.09.19|13:38

Enkele weken geleden gebeurde iets dergelijks ter hoogte van Nijmegen, met uiteraard ander materieel.
De trein viel stil, alle lampen uit: gevalletje ‘computer says noooo’, want een paar minuten later ‘deed ie het weer’. Zachies-an naar Nijmegen Centraal en vervolgens door naar Zwolle op normale snelheid. Loopt de stroomvoorziening eigenlijk nú al tegen het maximaal haalbare?

Marc Busio|12.09.19|14:13

Voor zover dit nog niet bekend mocht zijn: de aansluiting tussen HSL en station Breda loopt via het normale spoor. Ook in Amsterdam en Rotterdam is dit overigens het geval, maar dan zonder dat daar overwegen in zitten.

Arco Sierts|12.09.19|22:54

Simpel: standaard een hamer meenemen. Dan kan je indien noodzakelijk zelf een ruit intikken. Uiteraard vanwege nood – het werd zo warm en benauwd! Treinen die niet meer kunnen rijden wegens kapotte ruiten, DAT doet NS en Ministerie pijn. Want uit zichzelf doen NS en ambtenarij hier he-le-maal niets aan – dat blijkt al jaren. Het boeit ze totaal niet. Het zijn maar reizigers. Het moet eerst MESSNIJDEND PIJN gaan doen op topniveau, anders blijft het gewoon zoals het nu al jaren sukkelt.

Dennis Vogt|01.10.19|12:58

ik weet, ik krijg hier zeker een hoop stront over me heen gegooid, maar drie uur in een snikhete trein wachten? Zeker niet, ik zal de deuren gewoon via de noodfunctie hebben geopend en dan maar lopen naar het volgende station……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.