Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’

De combinatie van een spoorloper, een overvolle trein door een stroomstoring eerder op de dag en een nog onbekende technische storing, zorgde er dinsdagmiddag voor dat de Intercity van Eindhoven naar Den Haag ruim drie uur stil stond. De in een weiland tussen Breda en Rotterdam gestrande trein had circa 600 reizigers aan boord.

Volgens NS-woordvoerder Leonie Bosselaar was er sprake van “een ongelukkige samenloop van omstandigheden”. De trein moest eerst een noodstop maken omdat er een verward persoon op het spoor liep. Na een uur kon de reis hervat worden, maar 100 meter verderop viel de trein stil. Een opgeroepen sleeptrein bleek uiteindelijk niet meer nodig. “Op het moment dat die daar was, kon de trein weer op eigen kracht verdergaan”, aldus Bosselaar. De trein bereikte uiteindelijk op eigen kracht Rotterdam Centraal.

Te weinig water

De ongeveer 600 reizigers aan boord van de trein konden weinig begrip opbrengen voor het bijna drie uur durende oponthoud. De temperatuur in de trein, die midden in een weiland stond ter hoogte van Zevenbergschen Hoek, liep snel op. “Er werden wel flesjes water uitgedeeld, maar dat waren er veel te weinig. De trein zat overvol met veel staande passagiers”, meldt een van de reizigers. “Gelukkig kon de conducteur met een speciale sleutel wat raampjes open doen.”

Aanrijding voorkomen

Wat precies de oorzaak was dat de trein voor de tweede keer stilviel, is niet bekend. “We zijn nog aan het onderzoeken waarom de trein er mee ophield en het uiteindelijk weer deed”, zegt Bosselaar. “We vinden het enorm vervelend voor de reizigers die zo lang en met zovelen in de stilstaande trein hebben gezeten. Bij dit soort gevallen zijn er twee opties: evacueren of afslepen. Evacueren was niet verantwoord op de plek waar deze trein stond. Dat het allemaal zo lang duurde had er ook mee te maken dat de trein op een moeilijk bereikbare plek stond. We zijn wel heel blij dat de machinist een aanrijding heeft kunnen voorkomen.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

9 reacties op “Trein naar Rotterdam strandde door ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’”

Marc Busio|12.09.19|10:24

Dit illustreert nog maar eens hoe waardeloos de HSL-verbinding tussen Rotterdam en Breda is. De dag ervoor was hier ook al urenlang geen treinverkeer geweest nadat bij een overweg een trein was geraakt door de bak van een graafmachine. Ondanks de miljardeninvestering in de HSL heeft men op de aansluiting tussen Breda en Prinsenbeek nog twee overwegen in stand gehouden. Door het sterk toegenomen treinverkeer is het daar al vaak ‘raak’ geweest en het is er wachten op een ernstig ongeluk.

Eric Wolff|12.09.19|11:37

Overweg op de HSL verbinding ???????

Eric Wolff|12.09.19|11:38

Overweg op de HSL verbinding ????????

Wil van den Hurk|12.09.19|11:44

De software was toch opgelost met die intercity, dat was toch na jaren van gepruts eindelijk geregeld.
Niet dus, weer regelmatig gedoe, schaam je NS!!!!!!

Wil van den Hurk|12.09.19|11:47

De problemen met die Intercity waren toch helemaal opgelost, de software was aangepast??
Niet dus, elke week wel stilstaande treinen.
Het schijnt heel moeilijk te zijn met die Traxxen, een eindeloos verhaal!!

Ted Beer|12.09.19|11:54

De tweede ‘technische’ storing werd veroorzaakt doordat het zgn. Botsalarm werd geactiveerd door de verkeersleiding. Dat gebeurd normaal alleen nadat er een stoptonend sein wordt gepasseerd en er een kans bestaat dat er een aanrijding kan plaatsvinden met een andere trein. Daarop is door de inspectie van ILENT de situatie bevroren.

Wiebe Goossen|12.09.19|13:38

Enkele weken geleden gebeurde iets dergelijks ter hoogte van Nijmegen, met uiteraard ander materieel.
De trein viel stil, alle lampen uit: gevalletje ‘computer says noooo’, want een paar minuten later ‘deed ie het weer’. Zachies-an naar Nijmegen Centraal en vervolgens door naar Zwolle op normale snelheid. Loopt de stroomvoorziening eigenlijk nú al tegen het maximaal haalbare?

Marc Busio|12.09.19|14:13

Voor zover dit nog niet bekend mocht zijn: de aansluiting tussen HSL en station Breda loopt via het normale spoor. Ook in Amsterdam en Rotterdam is dit overigens het geval, maar dan zonder dat daar overwegen in zitten.

Arco Sierts|12.09.19|22:54

Simpel: standaard een hamer meenemen. Dan kan je indien noodzakelijk zelf een ruit intikken. Uiteraard vanwege nood – het werd zo warm en benauwd! Treinen die niet meer kunnen rijden wegens kapotte ruiten, DAT doet NS en Ministerie pijn. Want uit zichzelf doen NS en ambtenarij hier he-le-maal niets aan – dat blijkt al jaren. Het boeit ze totaal niet. Het zijn maar reizigers. Het moet eerst MESSNIJDEND PIJN gaan doen op topniveau, anders blijft het gewoon zoals het nu al jaren sukkelt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.