Een Intercitytrein op station Rotterdam Centraal

CBS: prijzen OV stijgen forser dan autokosten

De prijzen van het openbaar vervoer zijn na verloop van tien jaar sterker gestegen dan de autokosten. Vergeleken met 2009 lagen de prijzen van het openbaar vervoer als geheel in juli 2019 bijna 30 procent hoger. Kosten voor het rijden in de eigen auto lagen gemiddeld een kwart hoger, terwijl consumentengoederen en -diensten in diezelfde periode gemiddeld 18 procent duurder werden. Dat blijkt uit een analyse van de consumentenprijsindex van het CBS.

Onder de prijzen van het openbaar vervoer vallen de prijzen van vervoerbewijzen voor trein, tram, metro, bus en taxi. Bij de autokosten zijn de aanschaf, het onderhoud, brandstoffen, parkeren, de verzekering en de motorrijtuigenbelasting meegerekend.

Het CBS meldt dat het beeld van de prijsontwikkelingen over langere termijn wordt beïnvloed doordat sinds 2009 de prijs voor reizen met het openbaar vervoer geleidelijk en stapsgewijs is toegenomen. De autokosten ontwikkelden zich grilliger. In de periode 2009 tot 2015 stegen de autokosten sterker dan de tarieven van het openbaar vervoer. Tussen 2015 en 2019 lag de ontwikkeling van de autokosten juist meestal onder die van de openbaarvervoerprijzen.

Prijzen openbaar vervoer

De prijzen voor het reizen met de trein, tram en metro lagen in juli 2019 bijna een kwart hoger dan in 2009. Reizen met de bus of taxi werd in diezelfde periode bijna 40 procent duurder. Vooral het laatste jaar gingen de prijzen van het openbaar vervoer omhoog.

Tekst loopt verder onder afbeelding.

Ontwikkelingen prijzen openbaar vervoer, bron: CBS

Autokosten

In Nederland wordt tien keer zoveel besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer. Autokosten bestaan gemiddeld voor een derde uit brandstofkosten. De autokosten bewegen dus mee met de fluctuaties in olieprijzen en wisselkoersen. De prijs van autobrandstoffen lag in juli 2019 bijna 26 procent hoger dan in 2009. De prijzen van benzine en diesel stegen in hetzelfde tijdsverloop ruim 30 eurocent per liter. Van alle autobrandstoffen geeft de consument het meest uit aan benzine.

De parkeertarieven en verzekeringen stegen van de autokosten het sterkst. Parkeertarieven gingen sinds 2009 met bijna 40 procent omhoog. De premies van motorrijtuigenverzekeringen stegen sinds 2009 met ruim 50 procent. De assurantiebelasting op verzekeringen steeg in maart 2011 van 7,5 procent naar 9,7 procent. In januari 2013 steeg deze belasting tot hetzelfde niveau als het hoge btw-tarief, 21 procent.

Openbaar vervoer

Bij het openbaar vervoer valt de meer recente stijging van de prijzen op. Op jaarbasis stegen de prijzen in juli 2019 voor het reizen met het openbaar vervoer met 5,5 procent. Het reizen per spoor steeg in dezelfde periode met 4,6 procent in prijs. De prijsstijging in juli 2019 was de één na sterkste sinds halverwege 2005. In januari van dit jaar werd het lage btw-tarief, dat geldt voor openbaar vervoer, verhoogd van 6 naar 9 procent. Treinkaartjes en abonnementen waren in juli 4,4 procent duurder dan vorig jaar. Wie met de tram of metro reed was 5,7 procent meer kwijt.

De prijsstijging van het personenvervoer over het spoor en over de weg in Nederland was in juli 2019 de grootste van alle landen in Europa. In België en Duitsland stegen de prijzen in juli met respectievelijk 2,5 en 1,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Niet overal ging de prijs omhoog. In Tsjechië daalde de prijs met 10,2 procent en in Portugal met 8,4 procent.

In Nederland gaat er een groter deel van het besteedbaar inkomen naar het vervoer over het spoor, terwijl gemiddeld in Europa een iets groter deel gaat naar het vervoer over de weg. In Cyprus, Malta en IJsland is geen openbaar railvervoer.

Tekst loopt verder onder afbeelding.

Ontwikkelingen prijzen openbaar vervoer, bron: CBS

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “CBS: prijzen OV stijgen forser dan autokosten”

Bernd Keuning|02.09.19|19:39

De kop is onjuist. De kosten van al het OV samen (waar vreemdgenoeg taxi’s ook mee worden gerekend) zijn harder gestegen dan de autokosten, maar van al het OV zijn de kosten van de trein juist het minst gestegen afgelopen jaar. Op basis van de data die het CBS gepubliceerd heeft is niet te concluderen dat de kosten van de trein harder zijn gestegen dan van de auto, maar het is niet waarschijnlijk.

Ibo De Joode|02.09.19|20:09

Ik ben het eens met opmerking over de kop. Daarnaast is het ook gevaarlijk om het overzicht van de EU te publiceren met Nederland aan kop. Je moet dan ook een staatje publiceren wat de duurste landen op het gebied van de OV (lees trein) zijn. O.a. het VK, Zwitserland (niet EU) en meerdere landen zijn fors duurder. Zeker als je het volle tarief neemt. Afgelopen jaar schrok ik op vakantie van een reis per trein in Denemarken.

Cok Hoefnagel|02.09.19|22:48

Als we al statistische cijfers gebruiken, moeten we vooral percentages met argwaan bekijken. En zeker als we geen mogelijkheid hebben om te kijken wat de onderdelen zelf waard zijn. Als de treinkosten met 25 % gestegen zijn, wat kost dan een kilometer per trein, bij 100 % en bij 125 % en wat bij de tram, de metro en de bus en vooral in vergelijk met de auto. De taxi tot het OV rekenen is niet helemaal correct, maar ook daarvan is een kilometer prijs te berekenen.

Derk Van Dorth|05.09.19|09:44

Het verhogen van de BTW op OV was uiteraard geheel misplaatst, dit had beter naar 0% gegaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.