Nieuwe intercityverbinding Keolis Zwolle-Enschede

Rover: meer investeringen nodig voor spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, maar investeringen in het openbaar vervoer blijven volgens de reizigersvereniging achter.

Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Daarbij gaat het om het regionaal spoor van Emmen tot aan Tiel en van Winterswijk tot aan Amersfoort. In het concept Nota van Uitgangspunten schrijven de provincies dat ze willen dat reizigers de trein voor de auto verruilen.

Ambities

Rover is het helemaal eens met deze ambitie, maar vindt wel dat de provincies maatregelen moeten nemen die deze ambitie ondersteunen. Dat zou nog onvoldoende gebeuren. “Wij gaan er vanuit dat de budgetten worden aangepast aan de groeiambities”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Naast budget zou de provincie ook andere maatregelen kunnen nemen. Dat kan volgens hem bijvoorbeeld door geoliede overstapknooppunten, zogenaamde hubs, te ontwikkelen.

Rover pleit in een brief aan de provincies voor een flinke kwaliteitsverbetering van het spoor in Oost-Nederland door hogere frequenties, kortere reistijden, verbetering van internationale verbindingen en eenvoudiger overstappen tussen NS en de regionale treinen. “Dit vraagt extra investeringen en mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid met het OV tot in de haarvaten van de regio”, schrijft de reizigersvereniging in de brief.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

10 reacties op “Rover: meer investeringen nodig voor spoor Oost-Nederland”

Pat Rick|23.08.19|17:24

De spoorlijn naar Emmen mag wel doorgetrokken worden naar Groningen. Zeker als daar een Teslafabriek komt.

Ook de Betuwelijn mag meer verkeer afhandelen. Zeker omdat deze grotendeels dubbelsporig is (waar ze op de maaslijn alleen maar van kunnen dromen) en de A15 ontzettend druk

kees boer|23.08.19|22:31

Ik denk bij deze laat dan eerst Deventer- Olst dubbelsporig maken en vind ook bij de elektrificatie Zwolle -Wierden hadden ze dat in een keer goed moeten doen om die ook dubbelsporig te maken gezien dit ook wel een doorgaande route geworden is van Randstad naar Twente en Duitsland ; dieptreurig is ook dat omtrent spoorhiaatherstel Rhenen -Kesteren met geen woord over wordt gerept maar wel geld om de plaatselijke verkeersbrug te verbreden

Arco Sierts|25.08.19|13:23

Bovenstaande reacties illustreren messcherp waarom er dus nooit iets van terechtkomt: er wordt rond het spoorse meteen gezeurd om peperdure infra-investeringen (nieuwe lijnen, spoorverdubbelingen, fly-overs, ERTMS level blaba) met een ronduit lachwekkend flutrendement. Wat denk je nou zelf?!? Zal die (civiel)techniek-centristisch aanpak ooit nog politiek applaus krijgen? Vergeet het maar mooi. Het spoortechniekdenken leeft nog in de vorige eeuw. DAT is het probleem.

Arco Sierts|25.08.19|13:34

Ook opmerkelijk is dat ROVER-directeur (?) Freek Bos ervoor pleit om (ik citeer) “geoliede overstapknooppunten, zogenaamde hubs, te ontwikkelen”. Benieuwd wie dat systeeminzicht ingefluisterd heeft, want ik meen toch te weten dat reizigers een gruwelijke hekel hebben aan overstappen. Vooral keuzereizigers haken dan massaal af. Minder overstappen lijkt dan ook meer in de klantrede te liggen. Ondergetekende (tegenwoordig weer) ROVER-lid heeft daar nog wel wat vernieuwende ideeen over.

Eric Horst|26.08.19|09:44

Heractiveer het traject Emmen-Veendam en ik doe mijn auto van de hand.

Arco Sierts|26.08.19|11:44

@ Eric Horst: Emmen-Veendam kan niet gereactiveerd worden, er heeft nooit een spoorlijn gelegen. Nieuwaanleg dus, en dat is vooralsnog onbetaalbaar. Snelbus zal op Emn-Gn en Emn-Ta-Skn economisch altijd winnen – of je het nou leuk vindt of niet…

Marc Busio|26.08.19|12:06

Dit pleidooi van ROVER is kansloos want het OV-gebruik in en naar de Randstad is veel groter en daar zit ook de groei. Daar staan ook de meeste files en bij investeringen in het openbaar vervoer weegt dat voor het kabinet het zwaarste. In vergelijking met het buitenland liggen onze regionale lijnen er goed bij en worden ze frequent bereden. Afgelopen jaren zijn er verbeteringen aan uitgevoerd en dat zal de komende jaren doorgaan. Heropening of aanleg van nieuwe regionale lijnen is niet opportuun

Peter Janssen|26.08.19|12:11

Provincie Drenthe is nu bezig om de N34 te verdubbelen tussen Coevorden en Emmen dit lijkt mij eigenlijk zonde van het geld op een weg waar nooit file staat. Ze hadden beter de miljoenen voor het spoor kunnen gebruiken tussen Emmen en Stadskanaal.

Ibo De Joode|27.08.19|09:10

Ik was al benieuwd, wanneer komt Oost, Zuid en Zuidwest Nederland. Noord Nederland is al druk aan het lobbyen voor de Lelylijn. Nu dus de andere gewesten. Hoewel woonachtig in het Noorden (Franeker) zal iedereen toch moeten toegeven dat de meeste OV problemen in de Randstad liggen. Voorbeeld: Je kunt wel pleiten voor snelle verbindingen en hogere frequenties vanuit het Noorden of andere landsdelen, maar bij Almere kom je in de file omdat Almere – Amsterdam – Schiphol vol zit.

Gert-Jan Hondelink|28.08.19|16:52

@Arco: Ik neem aan dat je met “Ta” “Ter Apel” bedoelt. “Ta” was de telegrafische stationsnaamverkorting van Ter Aar. Ter Apel had de telegrafische stationsnaamverkorting “Apl”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.