Gel Sandite, gladheid, herfst

NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies

NS wil in de herfst de treindiensten tussen Groningen en Zwolle gaan uitvoeren met oudere sprinters van het type SGMm (Stadsgewestelijk Materieel, gemoderniseerde versie). Op deze treinen is een Sandite-installatie aangebracht die herfstgladheid op het spoor moet tegengaan. Consumentenorganisaties in het Locov zijn het hier niet mee eens, omdat reizigers hierdoor mogelijk hun aansluiting op de stoptrein richting Lelystad Centrum missen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies”

j himbergen|22.08.19|14:13

Zolang er garantie op de SNG stellen vanuit CAF is is het plaatsen van Sandite installaties niet mogelijk.

ICM & DDZ zijn daarnaast net zo “slecht” toegankelijk als SGMm.

Willem van Veen|22.08.19|16:56

in de jaren 70 vonden we de SGM zeer toegankelijk met de brede deuren, die je ook met een druk op de (gele) knop open gingen. Toegankelijker dan al het toen bestaande materieel! Wij in het noorden vinden het niet erg een opstapje te maken.

Arco Sierts|22.08.19|22:04

Dit gaat dus echt helemaal nergens over! Niet NS, maar ProRail is verantwoordelijk voor het beheer van de infrastructuur. En dat is dus ook inclusief gladheidsbestrijding. Hoe is het nou toch mogelijk dat iedereen hier met open ogen intuint? Waarom zou NS gladheidsbestrijding doen? Laat ProRail fijn die Sandite-trein huren van NS, of desnoods overnemen.
Maar daar komt dus de aap uit de mouw: NS zal wel n contract met ProRail gesloten hebben. En dat contract is belangrijker dan de reiziger.

Antos Scholten|24.08.19|12:26

SGMm gaat max 120 beetje wind en hij haalt maar 110. Op de Zeeuwse lijn werkte het ook niet. Beste planners pas de rijtijd aan en t is opgelost houd rekening met gladde sporen wat voor Mat en uiteraard de snelheid 140 130 of 120 kijk dan ook natuurlijk naar de aansluitingen deze zullen zonder aanpassingen verloren gaan.

patrick steijger|26.08.19|14:07

Blad op het spoor hecht zich zowel op de spoorstaaf al op de wielen van de trein. Het is dus belangrijk dat beide elementen vrij zijn van blad en cellulose. In 2014 is gezamelijk met NS de WaterSproeiInstallatie ontwikkeld. Deze is in verschillende fases getest. Uiteindelijk heeft de WSI in de herfst van 2014 in Veenendaal WEt gelegen en is daar getest en gemonitord door Dekra Rail. DE testen gaven uitzonderlijk goede resultaten. Dus er zijn wel degelijk er goede oplossingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies | SpoorPro.nl
Gel Sandite, gladheid, herfst

NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies

NS wil in de herfst de treindiensten tussen Groningen en Zwolle gaan uitvoeren met oudere sprinters van het type SGMm (Stadsgewestelijk Materieel, gemoderniseerde versie). Op deze treinen is een Sandite-installatie aangebracht die herfstgladheid op het spoor moet tegengaan. Consumentenorganisaties in het Locov zijn het hier niet mee eens, omdat reizigers hierdoor mogelijk hun aansluiting op de stoptrein richting Lelystad Centrum missen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies”

j himbergen|22.08.19|14:13

Zolang er garantie op de SNG stellen vanuit CAF is is het plaatsen van Sandite installaties niet mogelijk.

ICM & DDZ zijn daarnaast net zo “slecht” toegankelijk als SGMm.

Willem van Veen|22.08.19|16:56

in de jaren 70 vonden we de SGM zeer toegankelijk met de brede deuren, die je ook met een druk op de (gele) knop open gingen. Toegankelijker dan al het toen bestaande materieel! Wij in het noorden vinden het niet erg een opstapje te maken.

Arco Sierts|22.08.19|22:04

Dit gaat dus echt helemaal nergens over! Niet NS, maar ProRail is verantwoordelijk voor het beheer van de infrastructuur. En dat is dus ook inclusief gladheidsbestrijding. Hoe is het nou toch mogelijk dat iedereen hier met open ogen intuint? Waarom zou NS gladheidsbestrijding doen? Laat ProRail fijn die Sandite-trein huren van NS, of desnoods overnemen.
Maar daar komt dus de aap uit de mouw: NS zal wel n contract met ProRail gesloten hebben. En dat contract is belangrijker dan de reiziger.

Antos Scholten|24.08.19|12:26

SGMm gaat max 120 beetje wind en hij haalt maar 110. Op de Zeeuwse lijn werkte het ook niet. Beste planners pas de rijtijd aan en t is opgelost houd rekening met gladde sporen wat voor Mat en uiteraard de snelheid 140 130 of 120 kijk dan ook natuurlijk naar de aansluitingen deze zullen zonder aanpassingen verloren gaan.

patrick steijger|26.08.19|14:07

Blad op het spoor hecht zich zowel op de spoorstaaf al op de wielen van de trein. Het is dus belangrijk dat beide elementen vrij zijn van blad en cellulose. In 2014 is gezamelijk met NS de WaterSproeiInstallatie ontwikkeld. Deze is in verschillende fases getest. Uiteindelijk heeft de WSI in de herfst van 2014 in Veenendaal WEt gelegen en is daar getest en gemonitord door Dekra Rail. DE testen gaven uitzonderlijk goede resultaten. Dus er zijn wel degelijk er goede oplossingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.