Gel Sandite, gladheid, herfst

NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies

NS wil in de herfst de treindiensten tussen Groningen en Zwolle gaan uitvoeren met oudere sprinters van het type SGMm (Stadsgewestelijk Materieel, gemoderniseerde versie). Op deze treinen is een Sandite-installatie aangebracht die herfstgladheid op het spoor moet tegengaan. Consumentenorganisaties in het Locov zijn het hier niet mee eens, omdat reizigers hierdoor mogelijk hun aansluiting op de stoptrein richting Lelystad Centrum missen.

NS heeft enkele dienstregelingswijzigingen voorgelegd aan het Locov, waaronder het voorstel voor tijdelijke wijziging van het materieeltype. De treindiensten worden nu uitgevoerd met de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie), DDZ- (Dubbeldekker Zonering) of ICM-materieel (Intercitymaterieel). Volgens consumentenorganisaties in het Locov zijn de SGMm-sprinters slechter toegankelijk en bestaat de kans dat de overstap richting Lelystad Centrum (nu 4 minuten, straks 3 minuten) verloren gaat. Reizigers hebben nu vier minuten om over te stappen, met de oudere sprinter zijn er dan nog maar drie.

Sandite-installatie

De reizigersvertegenwoordigers vragen NS om het SNG-materieel met de Sandite-installatie uit te rusten. Als dat niet mogelijk is, adviseert de belangenorganisatie NS om een minuut eerder uit Groningen te vertrekken mits dit niet ten koste gaat van aansluitingen op de bus en de aansluiting met treinen uit Veendam.

Sandite wordt gebruikt voor de bestrijding van gladheid door herfstbladeren op het spoor. Gladheid ontstaat in de herfst vanwege de combinatie van de bladeren, luchtvochtigheid en de temperatuur. In de herfst ligt de temperatuur rond de zes graden, een temperatuur waarbij vaak gladheid ontstaat.

Gladheid kan vlakke plaatsen op wielbanden en schade aan de infrastructuur veroorzaken. Door het remmen gaat de trein glijden en worden de wielen glad gesleten. De slijtage zorgt voor schade en een afname van het reizigerscomfort.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “NS wil met oudere stoptrein rijden tijdens herfst, Locov geeft negatief advies”

j himbergen|22.08.19|14:13

Zolang er garantie op de SNG stellen vanuit CAF is is het plaatsen van Sandite installaties niet mogelijk.

ICM & DDZ zijn daarnaast net zo “slecht” toegankelijk als SGMm.

Willem van Veen|22.08.19|16:56

in de jaren 70 vonden we de SGM zeer toegankelijk met de brede deuren, die je ook met een druk op de (gele) knop open gingen. Toegankelijker dan al het toen bestaande materieel! Wij in het noorden vinden het niet erg een opstapje te maken.

Arco Sierts|22.08.19|22:04

Dit gaat dus echt helemaal nergens over! Niet NS, maar ProRail is verantwoordelijk voor het beheer van de infrastructuur. En dat is dus ook inclusief gladheidsbestrijding. Hoe is het nou toch mogelijk dat iedereen hier met open ogen intuint? Waarom zou NS gladheidsbestrijding doen? Laat ProRail fijn die Sandite-trein huren van NS, of desnoods overnemen.
Maar daar komt dus de aap uit de mouw: NS zal wel n contract met ProRail gesloten hebben. En dat contract is belangrijker dan de reiziger.

Antos Scholten|24.08.19|12:26

SGMm gaat max 120 beetje wind en hij haalt maar 110. Op de Zeeuwse lijn werkte het ook niet. Beste planners pas de rijtijd aan en t is opgelost houd rekening met gladde sporen wat voor Mat en uiteraard de snelheid 140 130 of 120 kijk dan ook natuurlijk naar de aansluitingen deze zullen zonder aanpassingen verloren gaan.

patrick steijger|26.08.19|14:07

Blad op het spoor hecht zich zowel op de spoorstaaf al op de wielen van de trein. Het is dus belangrijk dat beide elementen vrij zijn van blad en cellulose. In 2014 is gezamelijk met NS de WaterSproeiInstallatie ontwikkeld. Deze is in verschillende fases getest. Uiteindelijk heeft de WSI in de herfst van 2014 in Veenendaal WEt gelegen en is daar getest en gemonitord door Dekra Rail. DE testen gaven uitzonderlijk goede resultaten. Dus er zijn wel degelijk er goede oplossingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.