Fuxing CR400AF hogesnelheidstrein, bron: Wikimedia Commons

Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld

De Chinese G17 tussen Beijing en Nanjing is met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur op dit moment de snelste trein ter wereld. Daarna volgen de Italiaanse HSL met 272,4 kilometer per uur en de Franse TGV met 271,8 kilometer per uur. Dat blijkt uit de meest recente World Speed Survey van Railway Gazette.

Een indrukwekkende nieuwkomer is de Marrokkaanse HSL Al Boraq. Met een snelheid van 232,7 kilometer per uur komt deze trein binnen op plaats acht. De HSL van Saoedi-Arabië rijdt ook pas sinds dit jaar, maar komt met een snelheid van 174,6 kilometer per uur niet verder dan plaats 15 in het tweejaarlijkse overzicht van het internationale spoorvakblad.

Railway Gazette International stelt de ranglijst samen op basis van de gemiddelde snelheid tijdens de doordeweekse dienstregeling tussen mei en juni 2019. Uit het jongste overzicht blijkt dat er nu voor het eerst meerdere treinen zijn waarvan de gemiddelde snelheid boven de 300 kilometer per uur uitkomt tussen de stops op stations.

Mijlpaal

De Chinese spoorwegen bereiken daarmee volgens de onderzoekers van de Railway Performance Society een mijlpaal die tot nu geen enkel ander land bereikte. Dit wordt onder meer mogelijk omdat de trein op het traject Beijing-Shanghaj een topsnelheid van 350 kilometer per uur haalt.

De twee snelste treinen rijden volgens de dienstregeling een traject van 1.021,9 kilometer tussen de stations Beijing Nan en Nanjing Nan in 193 minuten, met van de start tot de stop een gemiddelde snelheid van 317,7 kilometer per uur. Daarnaast zijn er een aantal treindiensten tussen Nanjing en Jinan die gemiddeld ook 300 kilometer per uur afleggen.

Private vervoerder

Buiten China rijdt de snelste trein in Italië. Daar legt de Italo van de private vervoerder NTV het 145,3 kilometer lange traject tussen de stations Milaan Rogoredo en Reggio Emilia AV af in 32 minuten. Het door Alstom gebouwde materieel haalt daarmee een gemiddelde snelheid van 272,4 kilometer per uur. De Italianen stoten met deze snelheden de moeder van alle Hoge snelheidslijnen, de Franse TGV, van de tweede plaats.

Frankrijk stond hier sinds 2011 en nam in de overzichten van 2007 en 2009 de eerste plaats in. De TGV haalt een gemiddelde snelheid van 271,8 kilometer per uur tussen de stations Champagne-Ardenne en Lorraine. Nederland valt buiten de top 15, maar staat met het traject Rotterdam Centraal-Schiphol wel op de zeventiende plaats. De gemiddelde snelheid bedraagt hier 167,2 kilometer per uur. In 19 minuten legt de Thalys de afstand van 53 kilometer af.

De Top 15 van snelste treinen ter wereld

1. China: 317,7 km/uur
2. Italië: 272,4 km/uur
3. Frankrijk: 271,8 km/uur
4. Japan: 267,4 km/uur
5. Spanje: 259,6 km/uur
6. Taiwan: 256,4 km/uur
7. Duitsland: 238,8 km/uur
8. Marokko: 232,7 km/uur
9. Zuid-Korea: 222 km/u
10. Internationaal: Parijs Brussel : 229,5 km/uur
11. Turkije: 208 km/uur
12. Rusland: 201 km/uur
13. Verenigd-Koninkrijk: 179,6 km/uur
14. Oostenrijk: 176,3 km/uur
15. Saoedi-Arabië: 174,6 km/uur

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld”

John rdam|12.08.19|15:57

De begripsverwarring gaat maar door, zelfs in de vakmedia: HSL staat voor hogesnelheidslijn. Dat is dus de spoorlijn, de infrastructuur. Een HSL rijdt dan ook niet, die ligt gewoon te liggen.
Het artikel gaat over snelle treinverbindingen. Dat betreft het materieel in combinatie met de gereden dienstregeling. Daar hoort de afkorting HSL niet bij. De TGV is dus ook niet ‘de moeder van alle Hoge snelheidslijnen’, maar was de eerste hogesnelheidstrein (HST) in reguliere, commerciële exploitatie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.