Fuxing CR400AF hogesnelheidstrein, bron: Wikimedia Commons

Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld

hsl China Railway

De Chinese G17 tussen Beijing en Nanjing is met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur op dit moment de snelste trein ter wereld. Daarna volgen de Italiaanse HSL met 272,4 kilometer per uur en de Franse TGV met 271,8 kilometer per uur. Dat blijkt uit de meest recente World Speed Survey van Railway Gazette.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld”

John rdam|12.08.19|15:57

De begripsverwarring gaat maar door, zelfs in de vakmedia: HSL staat voor hogesnelheidslijn. Dat is dus de spoorlijn, de infrastructuur. Een HSL rijdt dan ook niet, die ligt gewoon te liggen.
Het artikel gaat over snelle treinverbindingen. Dat betreft het materieel in combinatie met de gereden dienstregeling. Daar hoort de afkorting HSL niet bij. De TGV is dus ook niet ‘de moeder van alle Hoge snelheidslijnen’, maar was de eerste hogesnelheidstrein (HST) in reguliere, commerciële exploitatie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld | SpoorPro.nl
Fuxing CR400AF hogesnelheidstrein, bron: Wikimedia Commons

Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld

hsl China Railway

De Chinese G17 tussen Beijing en Nanjing is met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur op dit moment de snelste trein ter wereld. Daarna volgen de Italiaanse HSL met 272,4 kilometer per uur en de Franse TGV met 271,8 kilometer per uur. Dat blijkt uit de meest recente World Speed Survey van Railway Gazette.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Chinese HSL met gemiddeld 317 kilometer per uur snelste ter wereld”

John rdam|12.08.19|15:57

De begripsverwarring gaat maar door, zelfs in de vakmedia: HSL staat voor hogesnelheidslijn. Dat is dus de spoorlijn, de infrastructuur. Een HSL rijdt dan ook niet, die ligt gewoon te liggen.
Het artikel gaat over snelle treinverbindingen. Dat betreft het materieel in combinatie met de gereden dienstregeling. Daar hoort de afkorting HSL niet bij. De TGV is dus ook niet ‘de moeder van alle Hoge snelheidslijnen’, maar was de eerste hogesnelheidstrein (HST) in reguliere, commerciële exploitatie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.