miljoenenlijn Limburg, bron: Miljoenenlijn

Alle ritten op de Miljoenenlijn geschrapt vanwege extreme hitte

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) heeft besloten om donderdag alle ritten op de Miljoenenlijn te schrappen. Het is volgens de stichting te heet om de veiligheid van zowel reizigers als vrijwilligers te garanderen. Reeds gekochte treinkaartjes blijven geldig voor een andere rijdag.

De ZLSM heeft een uitgebreide vloot met historisch stoom- en dieselmaterieel waarmee toeristische ritten worden gemaakt in het Zuid-Limburgse Heuvelland tussen Kerkrade en Schin op Geul. Tot en met 2016 werd er ook tussen Schin op Geul en Valkenburg gereden. Het gaat bij dit traject om een hoofdspoor, waarvoor door spoorwegondernemingen een veiligheidscertificaat aangevraagd moet worden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ZLSM had in het verleden een certificaat, maar heeft na het verlopen ervan geen nieuwe aangevraagd. Het eindpunt is daarom vooralsnog Schin op Geul.

Miljoen per kilometer

De in de jaren twintig van de vorige eeuw aangelegde Miljoenenlijn dankt zijn naam aan de hoge kosten die hiermee gepaard gingen. Het twaalf kilometer lange traject kostte destijds meer dan één miljoen gulden (450.000 euro) per kilometer. Er moesten veel hoogteverschillen worden overwonnen en er dreigden door de mijnbouw voortdurend verzakkingen te ontstaan. Om de hoogteverschillen zo klein mogelijk te houden, moest in het heuvelachtige gebied veel grond worden verzet. Terwijl in het dal van de Anselerbeek in Kerkrade de spoordijk 32 meter werd opgehoogd, kwam de spoorlijn tussen Kerkrade en Simpelveld achttien meter onder het maaiveld te liggen.

Lees ook: Speciale uitzending Rail Away over 175 jaar spoor

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.