Atlas 2, hyperloopcapsule

Delft Hyperloop team onthult nieuwe hyperloopcapsule Atlas 02

Het Delft Hyperloop Team heeft maandag de nieuwe hyperloopcapsule Atlas 02 onthuld in het Auditorium van de Technische Universiteit Delft. Met dit voertuig zal het team op 21 juli deelnemen aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition in Los Angeles in de Verenigde Staten. Het team wil het huidige wereldrecord van 467 kilometer per uur verbreken op een baan van één kilometer.

Het Hyperloop team van de TU Delft bestaat uit 40 studenten die in één jaar tijd een volledig werkend prototype bouwen voor de race. De wedstrijd heeft maar een criterium: snelheid. Van de 22 wereldwijd geselecteerde teams zullen slechts drie teams aan de race mee mogen doen. Het team moet allereerst 122 veiligheidstesten doorstaan, voordat ze kans maken om bij deze laatste drie terecht te komen.

Veiligheidseisen

“Deze testen zijn ervoor bedoeld om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Elementen die worden getest zijn onder meer: het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol worden afgerond voor de final run”,  legt Team Captain Rieneke van Noort uit. Het studententeam is op dit moment druk bezig met het uitvoeren van vergelijkbare proefritten om zich zo goed mogelijk voor de bereiden op de veiligheidstest in Los Angeles.

“De buis van SpaceX is slechts één kilometer lang. Op dit traject moeten we laten zien dat we het beste prototype hebben gebouwd en het wereldrecord gaan verbreken. We werken aan iets volledigs nieuws, we moeten letterlijk het wiel opnieuw uitvinden”, vertelde projectmanager Arjan Buijserd tijdens de presentatie.

Volgens hoofdingenieur Elja Ebbens heeft het voertuig genoeg power om meer dan 20.000 gloeilampen op hetzelfde moment op te lichten. “Atlas 02 is ontworpen om hoge snelheden te behalen op een korte afstand. Zo kan het voertuig sneller accelereren en hogere snelheden behalen dan een hedendaagse formule 1-wagen en remt het maar liefst bijna vier keer zo hard.”

Toekomstig mobiliteitssysteem

Naast de SpaceX-competitie heeft het team een onderzoeksafdeling die zich bezighoudt met de implementatie van een hyperloop-systeem als toekomstig mobiliteitssysteem. Voordat het zover is dienen er volgens het team nog diverse uitdagingen overwonnen te worden. Partijen moeten worden samengebracht, er is een testbaan nodig om de veiligheid te testen en er moeten bijvoorbeeld hogesnelheidsschakelaars worden ontworpen.

Volgende maand zal het Delft Hyperloop team vertrekken naar Los Angeles voor de SpaceX competitie. Dat betekent dat het voertuig, alle teamleden en de werkplek verplaatst moeten worden naar Hawthorne, Californië. Dit is het terrein van SpaceX, waar de allerlaatste puntjes op de i worden gezet voor de race.

Testbaan

Tot die tijd krijgt het team de mogelijkheid om hun volledige pod te testen. Dit testen gebeurt op een testbaan van 380 meter lang naast station Hilversum die het team in samenwerking met Voestalpine RailPro, ProRail en Strukton heeft kunnen realiseren. Buijserd: “Met de kennis die het team zal vergaren tijdens deze tests zullen we ontzettend goed voorbereid zijn op de testweek in Los Angeles.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.