Brandstofceltrein Coradia iLint van Alstom

Studie: waterstoftrein veelbelovend alternatief voor dieseltrein

Waterstoftreinen kunnen 30 procent van de dieseltreinen in 2030 vervangen. Dat blijkt uit een onderzoek van Roland Berger naar de marktpotentie en barrières van de brandstofcel- en waterstoftechnologie. De studie werd uitgevoerd in opdracht van Shift2Rail en de Hydrogen Joint Undertaking.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Studie: waterstoftrein veelbelovend alternatief voor dieseltrein”

Wilfried Jellema|25.05.19|10:27

Op basis van de analyse blijkt dat zij kansrijk zijn voor lange trajecten van meer dan 100 km met maximaal 10 ritten per dag. Het artikel geeft aan dat dit treintype ongeschikt is voor de Nederlandse trajecten. Immers de langste dieseltrajecten zijn circa 60 km lang. Ook qua intensiteit qua gebruik is er een issue namelijk dat 10 treinen het maximum is. Kortom voor Nederland ongeschikt. Blijft over partiële bovenleiding in combinatie met accu-treinstellen.

Pat Rick|27.05.19|14:23

In veel gevallen bij vracht worden diesellocs ook gebruikt waar wel bovenleiding is, ook voor de lange afstand. De Brabantroute gaat door stadscentra, en waterstoftreinen zou de kwaliteit van de lucht dan daar verbeteren

Albert Knop|18.07.19|12:29

Waarom zou waterstof pas interressant zijn vanaf 100 km? Overigens is Roermond-Nijmegen zo’n 90 km.

G Wijnsma|21.02.20|21:33

Onder 100 km is qua financiën misschien dat ze er dan bij inschieten, maar wat uitstoot aangaat zal het altijd beter zijn, maar dan moet het wat gaan kosten, is denk ik wat ze bedoelen (als ik even mocht).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie: waterstoftrein veelbelovend alternatief voor dieseltrein | SpoorPro.nl
Brandstofceltrein Coradia iLint van Alstom

Studie: waterstoftrein veelbelovend alternatief voor dieseltrein

Waterstoftreinen kunnen 30 procent van de dieseltreinen in 2030 vervangen. Dat blijkt uit een onderzoek van Roland Berger naar de marktpotentie en barrières van de brandstofcel- en waterstoftechnologie. De studie werd uitgevoerd in opdracht van Shift2Rail en de Hydrogen Joint Undertaking.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Studie: waterstoftrein veelbelovend alternatief voor dieseltrein”

Wilfried Jellema|25.05.19|10:27

Op basis van de analyse blijkt dat zij kansrijk zijn voor lange trajecten van meer dan 100 km met maximaal 10 ritten per dag. Het artikel geeft aan dat dit treintype ongeschikt is voor de Nederlandse trajecten. Immers de langste dieseltrajecten zijn circa 60 km lang. Ook qua intensiteit qua gebruik is er een issue namelijk dat 10 treinen het maximum is. Kortom voor Nederland ongeschikt. Blijft over partiële bovenleiding in combinatie met accu-treinstellen.

Pat Rick|27.05.19|14:23

In veel gevallen bij vracht worden diesellocs ook gebruikt waar wel bovenleiding is, ook voor de lange afstand. De Brabantroute gaat door stadscentra, en waterstoftreinen zou de kwaliteit van de lucht dan daar verbeteren

Albert Knop|18.07.19|12:29

Waarom zou waterstof pas interressant zijn vanaf 100 km? Overigens is Roermond-Nijmegen zo’n 90 km.

G Wijnsma|21.02.20|21:33

Onder 100 km is qua financiën misschien dat ze er dan bij inschieten, maar wat uitstoot aangaat zal het altijd beter zijn, maar dan moet het wat gaan kosten, is denk ik wat ze bedoelen (als ik even mocht).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.