Treinramp Schiedam, bron: Anefo Nationaal Archief

Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976

Bron: Anefo Nationaal Archief, toestemming van de NTR

In Schiedam wordt op aanstaande zaterdag 4 mei een herdenkingsteken onthuld ter nagedachtenis aan de treinramp die er in 1976 plaatsvond. Er kwamen toen 24 mensen om het leven bij een frontale botsing tussen twee treinen op hoge snelheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976”

Herman van Doorn|30.04.19|21:42

Wanneer er wel ATB zou zijn geweest had de Sprinter onmogelijk met de hoge snelheid op de D-trein gebotst als in 76 wel gebeurde. De ATB zou de snelheid van de Sprinter begrensd hebben tot max. 40 km/uur en evenzo de snelheid van de D-trein (cabinesein valt terug na stoptonend sein passage door de Sprinter) terug gebracht hebben tot max. 40 km/uur.
Ik kan het hier niet eens zijn met Henk.

John rdam|03.05.19|10:27

De toegevoegde waarde van een dergelijke analyse 43 jaar later ontgaat me. Maar als een ProRail onderzoeker geen verstand heeft van hoe ATB werkt wordt het wel pijnlijk. ATB had mogelijk de machinist attent gemaakt op het door rood rijden en van beide treinen de snelheid bij de botsing omlaag gebracht kunnen hebben. (Ik schrijf ‘kunnen’ want er was in die tijd nog geen remdwang) ATB met remdwang had de snelheid van beide treinen zeker verlaagd en de impact van de botsing verkleind.

Gert-Jan Hondelink|04.05.19|16:54

Op het moment van de botsing stond de D-trein vrijwel stil. De machinist van de linker spoor rijdende D-trein was al aan het afremmen omdat zijn trein na het volgende sein weer naar het rechter spoor geleid zou worden en de wissels krom lagen (vmax 40 km/h). Toen hij dat sein rood zag worden, heeft hij meteen een snelremming ingezet, en is vóór de botsing plaatsvond van zijn loc gesprongen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976 | SpoorPro.nl
Treinramp Schiedam, bron: Anefo Nationaal Archief

Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976

Bron: Anefo Nationaal Archief, toestemming van de NTR

In Schiedam wordt op aanstaande zaterdag 4 mei een herdenkingsteken onthuld ter nagedachtenis aan de treinramp die er in 1976 plaatsvond. Er kwamen toen 24 mensen om het leven bij een frontale botsing tussen twee treinen op hoge snelheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976”

Herman van Doorn|30.04.19|21:42

Wanneer er wel ATB zou zijn geweest had de Sprinter onmogelijk met de hoge snelheid op de D-trein gebotst als in 76 wel gebeurde. De ATB zou de snelheid van de Sprinter begrensd hebben tot max. 40 km/uur en evenzo de snelheid van de D-trein (cabinesein valt terug na stoptonend sein passage door de Sprinter) terug gebracht hebben tot max. 40 km/uur.
Ik kan het hier niet eens zijn met Henk.

John rdam|03.05.19|10:27

De toegevoegde waarde van een dergelijke analyse 43 jaar later ontgaat me. Maar als een ProRail onderzoeker geen verstand heeft van hoe ATB werkt wordt het wel pijnlijk. ATB had mogelijk de machinist attent gemaakt op het door rood rijden en van beide treinen de snelheid bij de botsing omlaag gebracht kunnen hebben. (Ik schrijf ‘kunnen’ want er was in die tijd nog geen remdwang) ATB met remdwang had de snelheid van beide treinen zeker verlaagd en de impact van de botsing verkleind.

Gert-Jan Hondelink|04.05.19|16:54

Op het moment van de botsing stond de D-trein vrijwel stil. De machinist van de linker spoor rijdende D-trein was al aan het afremmen omdat zijn trein na het volgende sein weer naar het rechter spoor geleid zou worden en de wissels krom lagen (vmax 40 km/h). Toen hij dat sein rood zag worden, heeft hij meteen een snelremming ingezet, en is vóór de botsing plaatsvond van zijn loc gesprongen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.