Treinramp Schiedam, bron: Anefo Nationaal Archief

Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976

In Schiedam wordt op aanstaande zaterdag 4 mei een herdenkingsteken onthuld ter nagedachtenis aan de treinramp die er in 1976 plaatsvond. Er kwamen toen 24 mensen om het leven bij een frontale botsing tussen twee treinen op hoge snelheid.

“In overleg met betrokkenen en nabestaanden van de ramp is gekozen voor station Nieuwland als locatie voor het herdenkingsteken”, aldus de gemeente Schiedam. De Sprinter die in 1976 tegen de internationale boottrein naar Hoek van Holland aanreed, was op weg naar dat station, maar is daar nooit aangekomen. Bij de ramp vielen 24 doden in het voorste rijtuig van de stoptrein, vijf zwaargewonden en enkele tientallen lichtgewonden.

Uit een onderzoeksrapport van NS bleek dat de machinist van de Sprinter een rood sein had gemist. De ramp was destijds aanleiding om het spoorbeveiligingssysteem ATB versneld aan te leggen in heel Nederland. Op het traject waar de aanrijding plaatsvond was dit nog niet gebeurd. Desondanks had aanwezigheid van ATB deze ramp niet kunnen voorkomen, meldt ProRail incidentenonderzoeker Henk de Raadt.

Thalys

“De conducteur te Schiedam sloot de deuren van de Sprinter en gaf vertrekbevel terwijl de witte V (vertreklicht) nog gedoofd was. Dat is gekoppeld aan het niet-rood zijn van het sein. De ontwikkelde routine bij vertrek is talloze keren voorgekomen, onder andere bij de botsing met de Thalys in 2008 te Gouda. Daar was wel ATB. Invoeren van ATB te Schiedam klinkt aardig maar droeg niet bij aan de oorzaak van het incident, noch voorkomt dat het volgende incident. De vertrekprocedure is inmiddels aangepast, maar reageren op de witte lamp en het rode sein komt nog dagelijks voor en gaat weleens mis.”

Het herdenkingsteken komt aan de noordwand van het station te hangen, aan het plein nabij het politiebureau. Het werk is vier meter lang en is gemaakt door kunstenaar Marc Vleugels. Er is gekozen voor een subtiele verwijzing naar een stuk spoor met daarop een dichtregel en de datum van de treinramp. De dichtregel is van Lars Stroeve en luidt: ‘Verleden en toekomst bestaan niet op zichzelf, hun werkelijkheid is geleend van het nu.’ De nabestaanden van de slachtoffers van de ramp waren nauw betrokken bij de keuze voor zowel kunstenaar als de uitvoering.

Gemist

“Mede op verzoek van een delegatie van betrokkenen en nabestaanden van de slachtoffers is gekozen om het teken nu te laten vervaardigen en te onthullen. Met het gedenkteken, bij station Schiedam-Nieuwland, krijgen de slachtoffers een blijvend eerbetoon. Daarmee is een herdenkingsplek tot stand gekomen, die tot nu toe werd gemist”, schrijft de gemeente.

De openbare plechtigheid vindt plaats op zaterdag 4 mei 2019 tussen 13.00 uur en 14.00 uur.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Schiedam krijgt gedenkteken treinramp 1976”

Herman van Doorn|30.04.19|21:42

Wanneer er wel ATB zou zijn geweest had de Sprinter onmogelijk met de hoge snelheid op de D-trein gebotst als in 76 wel gebeurde. De ATB zou de snelheid van de Sprinter begrensd hebben tot max. 40 km/uur en evenzo de snelheid van de D-trein (cabinesein valt terug na stoptonend sein passage door de Sprinter) terug gebracht hebben tot max. 40 km/uur.
Ik kan het hier niet eens zijn met Henk.

John rdam|03.05.19|10:27

De toegevoegde waarde van een dergelijke analyse 43 jaar later ontgaat me. Maar als een ProRail onderzoeker geen verstand heeft van hoe ATB werkt wordt het wel pijnlijk. ATB had mogelijk de machinist attent gemaakt op het door rood rijden en van beide treinen de snelheid bij de botsing omlaag gebracht kunnen hebben. (Ik schrijf ‘kunnen’ want er was in die tijd nog geen remdwang) ATB met remdwang had de snelheid van beide treinen zeker verlaagd en de impact van de botsing verkleind.

Gert-Jan Hondelink|04.05.19|16:54

Op het moment van de botsing stond de D-trein vrijwel stil. De machinist van de linker spoor rijdende D-trein was al aan het afremmen omdat zijn trein na het volgende sein weer naar het rechter spoor geleid zou worden en de wissels krom lagen (vmax 40 km/h). Toen hij dat sein rood zag worden, heeft hij meteen een snelremming ingezet, en is vóór de botsing plaatsvond van zijn loc gesprongen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.