Belgische vervoerder NMBS schakelt over op ‘pitstop’ voor treinen

In plaats van een hele dag trekt de Belgische vervoerder NMBS voortaan maximaal vier uur uit voor een onderhoudsbeurt aan zijn treinmaterieel. Voor deze ‘pitstops’ opende de NMBS eind maart een nieuwe werkplaats in het Belgische Melle.  

Treinen worden in het nieuwe systeem niet langer een keer per maand gedurende een dag onderhouden, maar om de tien dagen gedurende maximaal vier uur. Deze pitstops zorgen er volgens de NMBS voor dat de trein sneller opnieuw beschikbaar is voor het reizigersverkeer. De monteurs werken ook ’s nachts. Deze manier van werken zorgt er volgens de NMBS voor dat elke dag acht extra treinen beschikbaar zijn voor de treindienst, goed voor 2.200 zitplaatsen per dag.

De werkplaats in Melle is centraal gelegen op het Belgische spoornet en is een van de grootste van de NMBS.  Aan de nieuwe werkplaats is vijf jaar gewerkt. De NMBS investeerde er 156 miljoen euro in en spoornetbeheerder Infrabel stak zo’n 3 miljoen euro in onder meer de aanleg van wissels aan de inrit.

Hele trein naar binnen

Het onderhoud aan het materieel gebeurt in twee werkhallen van 200 meter lang, die samen 26 sporen hebben. Driehonderd medewerkers onderhouden er 160 reizigerstreinen en 90 locomotieven.

Er is een werkhal voor de rijtuigen en goederenwagens en een werkhal voor het tractiematerieel, de treinen die rijden zonder locomotief. Omdat beide hallen bijna 200 meter lang zijn, kunnen lange treinen in één stuk binnen rijden en hoeven niet eerst te worden ontkoppeld. Over de volledige lengte van een aantal sporen zijn er uitschuifbare werkplatformen, zodat de medewerkers veilig kunnen werken aan de technische installaties die zich bij de nieuwste treinen op het dak bevinden.

Lees ook: NMBS opent nieuwe werkhal in onderhoudswerkplaats Hasselt

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.