Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

NS: softwareprobleem Traxx-locomotieven HSL nu echt verholpen

NS en Bombardier hebben de afgelopen weken opnieuw een update doorgevoerd in de software van de Traxx-locomotieven die op de HSL rijden. Daarmee moet een softwarefout, waardoor de treinen op de HSL geregeld uitvielen of vertraging opliepen, nu echt opgelost zijn. Dat maakt de NS bekend. Een eerdere herstelpoging had niet het gewenste effect.

Van alle locomotieven van binnenlandse is de software inmiddels al aangepast. Volgens de NS zijn er sinds de update geen softwarestoringen meer geweest. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen een paar weken. Dat duurt iets langer vanwege de toelatingsprocedure in België.

Meerdere software-updates

De NS kampt al maanden met softwareproblemen. Vorig jaar ging het mis bij een software-update voor de Traxx-locomotieven, die tussen mei en september is doorgevoerd. Die update was nodig om de locomotieven, die eigenlijk niet echt geschikt zijn voor de HSL nog even rijdend te kunnen houden in afwachting van nieuw materieel. Bovendien was de vergunning voor de oude software bijna verlopen. Een fout in de update leidde tot synchronisatie tussen processoren in het beveiligingssysteem. Daardoor konden de treinen tijdens het rijden plotseling tot stilstand komen. Ook de Tweede Kamer stelde vragen over de problemen.

In december en januari is opnieuw een software-update uitgevoerd om de fout te herstellen. Dat is toen niet gelukt. De echte fout bleek toch ergens anders te zitten en de problemen bleven zich voordoen.

Machinisten

Nu verwacht de NS dat de problemen echt verleden zijn. Het is zeker niet te vroeg om dat te stellen, zo verzekert een woordvoerder. “We hebben bewust even gewacht omdat we zeker wilden weten dat het probleem opgelost is.” De punctualiteit is de afgelopen weken volgens de NS gestegen tot boven de 84 procent. “Het hoogste niveau in een half jaar.” Bestuurder Marjan Rintel is opgelucht dat de softwarefout hersteld is. Ze betreurde het dat de machinisten de afgelopen maanden negatief in het nieuws kwamen. “We moeten oppassen dat we van de technische problemen op de HSL niet het probleem van onze mensen maken. Voor een echte oplossing op de lange termijn moeten we de echte oorzaken aanpakken.”

Die echte oorzaken hebben vooral te maken met materieel en infrastructuur. Vanaf 2021 komen de nieuwe treinen – de Intercity Nieuwe Generatie – die NS besteld heeft in de dienstregeling. Die treinen zijn speciaal voor het gebruik op de HSL. De NS verwacht dat de prestaties van de lijn daarmee een stuk verbeteren. Ook de 60 miljoen euro die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eerder al toegezegd hebben moeten leiden tot verbetering op het gebied van de infrastructuur. Een van die verbetermaatregelen is bijvoorbeeld het plaatsen van windschermen op de brug over het Hollands Diep.

Dagelijks rijden er 269 treinen over de HSL. Naast de intercity direct tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda en de intercity Den Haag-Eindhoven, zijn dat de internationale treinen intercity Brussel, Thalys en Eurostar.

Uitleg aan Tweede Kamer

De vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer krijgt komende donderdagmiddag een uitleg van NS en ProRail over de langetermijnvisie voor de HSL-Zuid. Bombardier licht de stand van zaken van het huidige vervoer over de HSL toe. Aansluitend is er een rondetafelgesprek met de Kamerleden, waarbij ook de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en reizigersorganisatie Rover aanschuiven.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.