Spoorboog HSL bij Breda

Machinisten slaken noodkreet over HSL in manifest

Vakbond FNV wil in gesprek met NS over de misstanden op de HSL. Vrijdag biedt de vakbond een manifest aan met daarin twaalf verbeterpunten om het vervoer op deze geplaagde hogesnelheidslijn te verbeteren. 1.2000 NS-medewerkers hebben hun handtekening geplaatst onder dit manifest. “NS heeft de boel gewoon totaal niet op orde bij de HSL”, aldus Henri Janssen, bestuurder bij FNV Spoor.

Hoewel de NS wel voldoet aan de door het ministerie gestelde eisen, blijft het treinvervoer op de HSL tegenvallen. Er stranden regelmatig treinen op dit traject en de punctualiteit en uitval op deze spoorlijn is inmiddels berucht. Daarom staan in het manifest twaalf verbeteringen, gericht op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en de infrastructuur. “Wij geven twaalf heel concrete verbeterpunten aan in ons manifest. Wil NS daar niet over praten, dan sluit ik acties niet uit”, vertelt Janssen.

Infrastructuur

Vorig jaar kwamen ProRail en NS al met een plan om de infrastructuur van de HSL aan te passen, omdat dit volgens NS de enige manier is om de prestaties te verbeteren. Maar staatssecretaris Stientje van Veldhoven noemde de maatregelen te duur en liet weten eerst de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2021 afwachten. De vakbond roept de NS-directie in het manifest nu op om het ProRail-plan voor aanpassingen in de infrastructuur te steunen.

Bovendien komt FNV met andere aanbevelingen, onder andere op het gebied van materieel. Zo moet het materieel dienstvaardig de dienstregeling in. “Dit kan door het instellen van specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel.” Tegelijkertijd zou het beter zijn om software-updates of -aanpassingen uit te voeren op de overstandlocatie in plaats van in Watergraafsmeer. Dit drukt namelijk op de capaciteit.

Opleiding

Het manifest wordt aangeboden door FNV, maar is ondertekend door maar liefst 1.200 medewerkers van NS. Zij zijn onder andere van mening dat de opleiding op de HSL onder de maat is. Machinisten zouden namelijk te snel in het diepe worden gegooid en nauwelijks begeleiding krijgen. Janssen: “NS heeft de beste machinisten van de wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het HSL-traject te leren beheersen. En als ze daar dan rijden, is de ondersteuning vaak bedroevend.”

Het manifest bevat vijf adviezen om de opleiding voor machinisten op dit traject te verbeteren. FNV wil onder meer dat de opleiding inclusief praktijklessen flink wordt uitgebreid en stelt voor dat ervaren vakkrachten worden ingezet voor de begeleiding van nieuwe krachten. Als die nieuwe krachten in de praktijk aan het werk gaan, gebeurt dat, als het aan FNV ligt, samen met een vaste ervaren begeleider.

Vrijblijvend

De vakbond benadrukt dat het hier niet gaat om vrijblijvende tips en adviezen, omdat een ommekeer noodzakelijk is. Volgens FNV worden mensen door de slechte situatie op de HSL onverschillig en cynisch worden. “FNV Spoor stelt zich op het standpunt dat NS deze lijst met 12 verbeterpunten integraal dient te implementeren. Doet u het niet voor uzelf, dan doet u het maar voor de reizigers, de politiek en uw eigen medewerkers”, schrijft de vakbond bij het manifest.

Verder vraagt de vakbond aan NS om alleen nieuwe mensen op de HSL te laten instromen, die daar vrijwillig voor hebben gekozen. Als dat niet zorgt voor voldoende instroom, kunnen medewerkers worden aangewezen, maar alleen via transparant gedragen regels. De collega’s die op de HSL gaan rijden moeten weten wat er van ze verwacht wordt én wat NS van ze mag verwachten.

Verder moet er één duidelijk en kundig loket komen voor ondersteuning, de optimalisatie van alle meldingen en de evaluatie. “Nu moet de machinist soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de machinist kan proberen weer op weg te geraken.” Volgens FNV worden treinen af en toe zelfs onnodig geëvacueerd.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.