Niet beveiligde overweg Beesel definitief dicht na ongeluk

De onbeveiligde overweg aan de Rayerveldweg in Beesel is sinds dinsdagmiddag afgesloten na een tweede ongeluk binnen een jaar. Aanleiding voor het gezamenlijke besluit van ProRail, de gemeente Beesel en de provincie Limburg is een ongeluk dat maandagavond gebeurde bij de spoorwegovergang.

Rond acht uur ’s avonds botste een bestelbusje op een trein van Arriva. Daarbij raakte de bestuurder van het busje gewond en is naar het ziekenhuis gebracht. Aanvankelijk bestond de vrees dat er nog een tweede slachtoffer was, maar dat bleek niet het geval. De inzittenden van de trein bleven ongedeerd. Door de aanrijding lag het treinverkeer tussen Reuver en Roermond enige tijd stil. Het busje raakte zwaar beschadigd. Ook een overwegbord en een seinpaal liepen schade op. Naar de toedracht van het ongeluk wordt nog onderzoek gedaan.

Overweg zou al sluiten

De gemeente Beesel had al besloten de overweg op te heffen, vooruitlopend op een sanering van de provincie Limburg in het kader van de Maaslijn. De bezwaarprocedure liep eigenlijk nog, maar na gisteravond – het tweede ongeluk binnen een jaar – hebben de gemeente en ProRail besloten om de overweg dinsdag direct af te sluiten.

Eind vorig jaar maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat haar voornemen bekend om alle niet beveiligde overwegen binnen vijf jaar op te heffen of te beveiligen. Omdat die trajecten soms lang kunnen duren wil ze een landelijk bemiddelaar aantrekken om de bestuurlijke processen te versnellen.

ProRail werkt al jaren aan het vergroten van de veiligheid rondom overwegen. De afgelopen jaren zijn er al de nodige opgeheven. In de loop van 2019 verwacht ProRail ongeveer twintig Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) op te heffen, te saneren of te ondertunnelen.

Lees ook:

Staatssecretaris wil binnen vijf jaar af van alle onbeveiligde overwegen

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Niet beveiligde overweg Beesel definitief dicht na ongeluk”

Pat Rick|13.02.19|14:29

Nu is het nog makkelijker om de Maaslijn hier te verdubbelen.

Arriva kampt al met een tekort aan treinstellen, dus een extra investering is hier op zijn plaats, ongeacht de plannen voor verkoop van Arriva door DB. Als ze niet willen leveren, mogen ze ook best de concessie teruggeven en beschikbaar stellen aan een partij die wel goede service levert

Gerjan van Oosten|14.02.19|14:06

Het zal wel, aan mij liggen, maar hoe kun je zonder kleerscheuren of erger een spoorwegovergang nemen? Links en rechts kijken, dan pas oversteken als je geen koplampen van een trein ziet!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.