‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’
De kabinetsplannen om de spoorverbindingen te verbeteren zijn niet overal in goede aarde gevallen. Fractievoorzitter Gert-Jan Segers van de ChristenUnie hekelt het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. De focus ligt hierin volgens hem te veel op de Randstad en op de grote steden. “Dit is geen Randstadkabinet.”
Segers uitte zijn kritiek afgelopen zaterdag tijdens een partijcongres in Zwolle. “Alle verbeterde treinverbindingen leidden naar de Randstad en alles stopte bij Zwolle. Hoe dierbaar Zwolle ons ook is, er gaat echt nog wel iets boven Zwolle. Er gaan zeker nog drie provincies boven Zwolle en ook het oosten van Overijssel en het zuiden van Nederland mogen niet vergeten worden.” De partijleider kondigde aan in gesprek te willen met Van Veldhoven over haar plannen om tussen de negen grootste Nederlandse steden in 2040 om de tien minuten een trein te laten rijden.
Groningen vergeten
Ook uit verschillende regio’s kwam er kritiek op de plannen. “Ondoordacht”, zo oordeelt Ton Schroor, directeur VNO-NCW MKB Noord, over het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer van Veldhoven. “In de visie die zij voor ogen heeft, slaat zij Noord-Nederland en Noord-Duitsland volledig over.” Volgens Schroor sluit de staatssecretaris met haar plannen een derde van Nederland uit. “Zij noemt bovendien negen grote steden, maar vergeet de vijfde grootste stad van Nederland: Groningen. Dat kan niet waar zijn.”
Dat Groningen niet genoemd wordt, is volgens Schroor niet te rijmen met de testrit die een week geleden werd gereden om te kijken hoe de intercity tussen Groningen en de Randstad sneller kan. De werkgeversorganisatie pleit al jaren voor een snelle treinverbinding tussen het noordelijk deel van het land en de Randstad. Het is volgens Schroor een voorwaarde om het vestigingsklimaat in Noord-Nederland te versterken.
Zeeland
Ook de provincie Zeeland is niet gelukkig met openbaar vervoerplannen van de staatssecretaris. Dat de verbinding tussen Zeeland en Breda verbeterd wordt, noemde gedeputeerde Harry van der Maas (SGP) in de Statenvergadering van afgelopen vrijdag positief, zo schrijft de regionale krant PZC. Maar dat is voor veel Zeeuwen die op het openbaar vervoer zijn aangewezen, slechts een gedeeltelijke oplossing. Er is immers maar één spoorlijn in Zeeland. Van der Maas: “Ik lees in de nota helaas niet hoe inwoners van Schouwen-Duiveland, Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Beveland en de kop van Walcheren het treinstation kunnen bereiken.”
Lees ook:
Toekomstbeeld OV: IC-netwerken sluiten aan op HSL-lijnen
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Eindhoven is nog steeds de 5e ;-) : https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-groeit-harder-dan-groningen-toch-vijfde-stad-br~a8ab0a65/
Oorzaak is wellicht dat Van Veldhoven uit Utrecht komt en ook bij EZ ook de zuidvleugel van de Randstad in haar scope had. Ook is de Randstad belangrijk voor D66, terwijl SGP en CDA gebieden (Maaslijn) worden vergeten
Groei van de Randstad is vooral demografisch, terwijl hogere groei komt vanuit Groningen/Eemshaven, Brainport, Zeeland (windparken, NorthSea Ports). Laatst genoemde heeft een plan om in Z-Vlaanderen passagierstreinen naar Gent te laten rijden. Zeeuwse spoordienst is nu uitgekleed
@Marc: inderdaad is het niet de STAD Groningen, maar een paar buurdorpen die door een fusie de GEMEENTE Groningen aan de 6de plek in Nederland helpen
Eemshaven is ‘hot’, maar over de grens in Oost-Friesland is weinig te doen. VW heeft een fabriek in Emden om de werkloosheid tegen te gaan. De A7 bij Nieuwe Schans is de rustigste autosnelweg van het NL wegennet. De Wunderlinie staat wel ingetekend, maar Oost-Friesland hangt in Duitsland en bij DB aan de laatste mem: Herbouw Friesenbrug in 2024!