Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

Storingen HSL ook na software-update nog niet opgelost

Er is nog geen einde gekomen aan de problemen op de HSL-Zuid die veroorzaakt worden door een fout in de software van de Traxx-locomotieven. Een nieuwe software-update die in december en de eerste helft van januari is uitgevoerd om de fout te herstellen, heeft “niet de gewenste verbetering opgeleverd”, zo meldt de NS.

Vorige week beantwoordde staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) nog Kamervragen over de toename van het aantal gestrande treinen op de HSL-lijn. In haar brief ging ze uitgebreid in op de softwareproblemen. Een fout in de software-update die tussen mei en september 2018 is uitgevoerd leidde tot treinen die veelvuldig plotseling stilvielen op de HSL. De software-update aan de locomotieven die ingezet worden op de HSL was noodzakelijk, omdat de vergunning van de oude softwareversie bijna verliep.

De softwarefout leidde tot een synchronisatieprobleem tussen processoren in het beveiligingssysteem. In elke locomotief, zowel de voorste als achterste, kon afzonderlijk deze softwarefout optreden. Als dit zich voordoet, komen de treinen vanwege de veiligheid automatisch tot stilstand.  Hoewel er een heel protocol is voor het testen van nieuwe software is de softwarefout vorig jaar tijdens de testfase niet ontdekt.

Echte fout nog niet gevonden

In haar brief schreef Van Veldhoven vorige week nog dat het te vroeg was om te beoordelen of met het herstel van de software in december en eerder deze maand de problemen definitief verholpen zijn. “We dachten dat we het lek boven hadden, maar dat bleek niet het geval”, zegt een woordvoerder. NS en leverancier Bombardier zijn er volgens hem nog niet in geslaagd de echte fout te vinden. Het aantal treinen dat plotseling stilvalt op de HSL-lijn is daardoor nog even hoog als voorafgaand aan de laatste software-update. Het gaat om zo’n tien treinen per week. Dat leidt tot vertragingen omdat het opnieuw opstarten van een trein al gauw twintig minuten in beslag neemt. Ook het andere treinverkeer heeft last van de storingen op de hogesnelheidslijn.

Hoe lang het nog gaat duren om een definitieve oplossing te vinden, is niet precies in te schatten. Het belangrijkste voor NS en Bombardier is om eerst uit te vinden waar de fout zit. Daarna moet de software aangepast worden, getest worden en goedgekeurd worden door toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport), waarna de nieuwe update weer doorgevoerd kan worden. Dat hele traject duurt al gauw een paar maanden, bevestigt de woordvoerder.

Aanvullende maatregelen

In de tussentijd neemt NS aanvullende maatregelen om storingen op de HSL-lijn sneller op te lossen en de dienstregeling sneller te kunnen hervatten. Machinisten krijgen hiervoor extra technische ondersteuning. Daarnaast worden extra machinisten, conducteurs en monteurs ingezet om problemen op te vangen. Los van deze extra maatregelen werken NS en ProRail al langer in een speciaal verbeterprogramma om de prestaties van de lijn te verhogen. De nieuwe intercity’s die vanaf 2021 stapsgewijs in gebruik genomen zullen worden, moeten leiden tot een structureel betere dienstverlening op de HSL.

Vanwege de aanhoudende storingen op de hogesnelheidslijn gaat de NS gaat reizigers die gebruik maken van deze verbinding extra compenseren bij vertragingen. Er bestond al een regeling dat ze vanaf 15 minuten vertraging hun toeslag en de helft van het treinkaartje konden terugvragen via de NS-website en na een half uur het hele bedrag. NS gaat mensen daar nog eens extra op wijzen. Nieuw is dat reizigers met een jaarabonnement voor Intercity Direct daarbovenop nu een eenmalige tegemoetkoming van 100 euro ontvangen.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Storingen HSL ook na software-update nog niet opgelost”

Peter Kleton|31.01.19|10:57

Misschien begrijp ik het niet, maar hoe kan ILT een loc ,de Traxx ,toelaten op de HSL als er software problemen in zitten ,die Bombardier niet kan oplossen ?
Is het geen tijd voor een andere software leverancier ,firma S. of A ?
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.