TNO concludeert: Stint in huidige vorm te onveilig

In de huidige vorm mag de Stint niet terug op de weg. De elektrische bakfiets is volgens onderzoeksinstituut TNO niet veilig genoeg voor bestuurders en passagiers. Voor een eventuele terugkeer van de Stint in het verkeer moet er eerst duidelijkheid zijn over toelatingseisen voor dit soort voertuigen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer laten weten. De nieuwe eisen moeten uiterlijk in februari 2019 bekend zijn.

Donderdagochtend presenteerde Van Nieuwenhuizen de resultaten van het TNO-onderzoek, dat uitgevoerd is in opdracht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Aanleiding voor het onderzoek is het ongeval met een Stint op een spoorwegovergang in Oss op 20 september. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven toen de bakfiets tegen een trein botste. Een ander kind en de volwassen bestuurster raakten zwaargewond.

Sinds 1 oktober is de Stint al van de weg verdwenen door het besluit van de minister om het voertuig voorlopig te schorsen, in afwachting van de resultaten van alle onderzoeken. Terwijl de focus van TNO lag op de technische werking en veiligheid van het voertuig, onderzoeken ILT, politie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en ProRail de toedracht van het ongeluk. Of het ook nog komt tot een strafrechtelijke vervolging, zal pas over een paar maanden duidelijk worden, zo liet het Openbaar Ministerie eerder deze week weten.

De belangrijkste conclusies uit het TNO-onderzoek zijn:

  • Geen van de onderzochte voertuigen haalt de wettelijk vereiste remvertraging.
  • De automatische parkeerrem kan gevaarlijk zijn wanneer deze ongewenst geactiveerd wordt tijdens het rijden. De kans dat dit gebeurt is bovendien vrij groot.
  • Het losraken van de nuldraad naar de gashendel leidt tot ongewenst versnellen van het voertuig en een oncontroleerbare situatie voor de bestuurder.
  • Het is risicovol dat een bestuurder van een Stint geen zitplaats heeft, maar staande de bakfiets bestuurt. De kans om te vallen is immers groter.

Elektromagnetische straling

Verder heeft TNO specifiek gekeken naar de mogelijke invloed van elektromagnetische straling op het functioneren van de Stint. Die testen tonen aan dat de aandrijving van voertuig niet ontoelaatbaar beïnvloed wordt door elektromagnetische straling, ook niet bij hogere veldsterktes of bij andere oriëntatie van het voertuig ten opzichte van de antenne dan de norm voorschrijft. Het LCD-display is wel gevoelig voor elektromagnetische straling.

De vraag of er ook sprake is van eventuele invloed van elektromagnetische vanaf het spoor (bijvoorbeeld door de bovenleiding, de overweg of de treinen) op de Stint is in het TNO-onderzoek niet beantwoord. Hiervoor loopt een apart onderzoek dat ILT uitvoert samen met het Agentschap Telecom. De resultaten daarvan worden rond de jaarwisseling verwacht.

Nu de resultaten van TNO bekend zijn, gaat minister van Nieuwenhuizen een intrekkingsprocedure beginnen voor de toelating van de Stint op de openbare weg. Voor een terugkeer van het voertuig, moet de Stint op de nodige punten aangepast worden volgens TNO. Mocht er een nieuwe, aangepaste versie van de Stint komen, dan moet de elektrische bakfiets eerst gekeurd worden voordat hij terug mag op de weg.

Nieuwe eisen

Uiterlijk in februari 2019 stuurt Van Nieuwenhuizen een voorstel naar de Kamer met daarin nieuwe eisen waaraan de Stint in aangepaste vorm zou moeten voldoen. Ze heeft al laten weten dat ze in ieder geval eisen gaat stellen aan duurzaamheid van de componenten en de manier van keuren. Verder overweegt ze een verplicht kwaliteitssysteem voor fabrikanten en mogelijk een verplichte rijopleiding voor bestuurders van een Stint.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.