Machinist, NS

ILT: vakbekwaamheid machinisten beter borgen

De vakbekwaamheid van machinisten wordt door spoorbedrijven onvoldoende gewaarborgd. Dat is wel nodig om incidenten op het spoor te voorkomen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Spoorbedrijven krijgen enkele maanden om de vakbekwaamheid van machinisten op orde te brengen.

De geconstateerde tekortkomingen leiden volgens ILT ‘tot incidenten die kunnen leiden tot onveilige situaties, vertragingen en uitval’. “Dit is een zorgelijke constatering,” schrijft Van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. “De spoorwegondernemingen hebben aangegeven het rapport zeer serieus te nemen en gaan per direct met de uitkomsten aan de slag.” De staatssecretaris zegt dat bedrijven tot het eerste kwartaal van 2019 de tijd hebben om orde op zaken te stellen. Dan controleert ILT of er voldoende stappen zijn genomen om de vakbekwaamheid te waarborgen.

Problemen

Onderdeel van de probleem is de ‘flexibele schil van inhuurmachinisten’. “Die rijden vaak voor verschillende spoorbedrijven, met steeds andere veiligheidssystemen, andere interne regels, met verschillende treinen op verschillende sporen.” Hierin ziet de ILT risico’s omdat dit veel vraagt van de machinisten.

Er zijn ook grote verschillen tussen de interne bedrijfsopleidingen. Sommige spoorbedrijven geven enkel instructies over de bedrijfsregels en het materieel, andere gaan dieper in op de inhoud en geven de machinisten de kans om routine op te doen.

Deze grote verschillen zijn ook te vinden bij de introductie van nieuw materieel, de instructies over de infrastructuur en de manier waarop bedrijven de kennis en kunde van hun machinisten op peil houden. “Eventuele tekorten in kennis en ervaring worden soms op basis van maar één begeleidingsrit per jaar vastgesteld.”

Aanbevelingen

De ILT heeft een aantal aanbevelingen voor de spoorsector. Machinisten moeten niet alleen de juiste papieren hebben, maar ook de specifieke regels en veiligheidssystemen van het eigen bedrijf kunnen toepassen op de eigen treinen en routes. Ook moeten de spoorbedrijven investeren in opleidingsprogramma’s om de kennis van machinisten bij te werken.

Bij de werving van nieuwe machinisten moeten de spoorbedrijven kijken naar hun praktijkervaring. Volgens ILT hebben spoorbedrijven hier nauwelijks aandacht voor en vertrouwen ze op de certificaten van de machinist. “De kennis en ervaring wordt niet of nauwelijks getoetst, het gevoel over de kandidaat is belangrijker.” Daardoor is er ‘onvoldoende inzicht’ in de daadwerkelijke vaardigheden van de machinist.

Incidenten

Aanleiding van het onderzoek waren enkele recente incidenten op het spoor. Machinisten reageerden bij deze incidenten niet juist op signalen uit de treinbeveiliging. Daardoor ontstonden gevaarlijke situaties. Zo reden machinisten van Keolis in het eerste half jaar van 2018 negen keer door een rood sein. Dat gebeurde zeven keer op het tracé Zwolle-Enschede en twee keer op de route Zutphen-Hengelo.

Dat kwam door de onervarenheid van de machinisten, concludeerde de ILT na onderzoek. Keolis won deze concessie en startte hier in december 2017. Omdat er relatief weinig tijd zit tussen het winnen van de concessie en de start ervan, moest Keolis snel veel nieuwe machinisten aan nemen. Daardoor werden ook onervaren machinisten aangenomen.

ILT erkent in het rapport ook dat er druk staat op het selecteren en opleiden van machinisten als op een bepaald traject een nieuw spoorbedrijf het vervoer overneemt. Maar dit geldt niet alleen bij passagiersvervoer. “Hetzelfde speelt in het goederenvervoer als bedrijven nieuwe opdrachten binnenhalen en daarvoor onder tijdsdruk nieuwe machinisten moet werven, inwerken en opleiden.”

Lees het volledige onderzoek hier.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “ILT: vakbekwaamheid machinisten beter borgen”

Frans Appel|03.12.18|13:25

Gelukkig heeft privatisering ons alleen maar voorspoed gebracht….
Het resultaat zien we bijna elke dag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.