Een Intercity Direct-rijtuig op station Breda

NS hoopt softwareprobleem Traxx-locomotief voor kerst op te lossen

NS hoopt de problemen met de software van de Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid rijden, voor kerst te hebben opgelost. De spoorvervoerder meldt woensdag dat deze problemen er in de maand oktober toe hebben geleid, dat de de prestatie-afspraken voor punctualiteit niet zijn behaald.

In de maand oktober reed slechts 81,3 procent op tijd, terwijl met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een minimum van 82,1 procent is afgesproken. Hoewel de prestaties in oktober tegenvielen, verwacht NS over het gehele jaar wel aan de prestatie-afspraken te voldoen.

Nieuwe software

In de 78 Traxx-locomotieven die de hogesnelheidslijn rijden, is tussen mei en oktober nieuwe software geïnstalleerd. De update was nodig om de treinen aan aangepaste technische eisen te laten voldoen. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. Normaal gesproken kan de machinist dit herstellen om weer verder te kunnen rijden, maar in sommige gevallen leidt dit ertoe dat de trein langdurig komt stil te staan.

ProRail en NS hebben een langetermijnvisie opgesteld om de prestaties op de HSL-Zuid de komende jaren flink te kunnen verbeteren. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur vindt de maatregelen echter te duur en wil eerst de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2021 afwachten.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “NS hoopt softwareprobleem Traxx-locomotief voor kerst op te lossen”

Arco Sierts|01.11.18|13:58

Ein-de-lijk geeft NS schoorvoetend toe wat feitelijk al vanaf de Benelux-exploitatie (!) het werkelijke probleem was & is, en dat is de ronduit hopeloze software van de Bombardier Traxx multisysteem-locomotief. Het is toch wel een prestatie van formaat om de waarheid jarenlang onder de pet te houden en allerlei afleidende ‘rapportjes’ te laten maken. Mede daardoor kon Bombardier nog andere opdrachten binnenslepen – en ook daar miljoenenverslindende ellende aanrichten (hallo Hoekse Lijn…)

Michiel de Wijs|02.11.18|17:25

Inderdaad, voor het eerst zie ik dat het echte probleem wordt erkent. Ondertussen rij ik voor mijn werk vrolijk rond in de betrouwbare software vrije 1800 loc’s van 1980, afgedankt door NS. Binnenkort krijgen er een aantal een kleine revisie en kunnen dan nog jaren mee…

Het achterliggende probleem is dat de overheid meent alles het nieuwste van het nieuwste te moeten hebben, met de prestaties op de HSL als resultaat.

Willem van der Houven|04.11.18|17:22

Het is altijd makkelijk schreeuwen vanaf de zijlijn. Maar feit is dat een na laatste update uitvoerig is getest. De laatste update niet. Daarbij is ook de gebruikers groep drastisch veranderd sinds de laatste jaren. Software is nu eenmaal de zwakke schakel wanneer er zoveel aan te veranderen is door wensen en eisen. Als er een vaste dedicated groep mee werkt zijn de issues zo gefixt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.