NS hoopt softwareprobleem Traxx-locomotief voor kerst op te lossen
NS hoopt de problemen met de software van de Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid rijden, voor kerst te hebben opgelost. De spoorvervoerder meldt woensdag dat deze problemen er in de maand oktober toe hebben geleid, dat de de prestatie-afspraken voor punctualiteit niet zijn behaald.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Ein-de-lijk geeft NS schoorvoetend toe wat feitelijk al vanaf de Benelux-exploitatie (!) het werkelijke probleem was & is, en dat is de ronduit hopeloze software van de Bombardier Traxx multisysteem-locomotief. Het is toch wel een prestatie van formaat om de waarheid jarenlang onder de pet te houden en allerlei afleidende ‘rapportjes’ te laten maken. Mede daardoor kon Bombardier nog andere opdrachten binnenslepen – en ook daar miljoenenverslindende ellende aanrichten (hallo Hoekse Lijn…)
Inderdaad, voor het eerst zie ik dat het echte probleem wordt erkent. Ondertussen rij ik voor mijn werk vrolijk rond in de betrouwbare software vrije 1800 loc’s van 1980, afgedankt door NS. Binnenkort krijgen er een aantal een kleine revisie en kunnen dan nog jaren mee…
Het achterliggende probleem is dat de overheid meent alles het nieuwste van het nieuwste te moeten hebben, met de prestaties op de HSL als resultaat.
Het is altijd makkelijk schreeuwen vanaf de zijlijn. Maar feit is dat een na laatste update uitvoerig is getest. De laatste update niet. Daarbij is ook de gebruikers groep drastisch veranderd sinds de laatste jaren. Software is nu eenmaal de zwakke schakel wanneer er zoveel aan te veranderen is door wensen en eisen. Als er een vaste dedicated groep mee werkt zijn de issues zo gefixt