Stadler Flirt Akku

Stadler presenteert nieuwe batterijtrein in Berlijn

Fabrikant Stadler heeft donderdag in Berlijn een nieuwe batterij-aangedreven versie van het Flirt-model gepresenteerd. De Flirt Akku kan zowel op niet-geëlektrificeerde als gedeeltelijk-geëlektrificeerde lijnen worden ingezet, en is daarom een milieuvriendelijk alternatief voor dieseltreinen.

Het prototype van de trein reed van het Stadler-terrein in het Pankow-district in Berlijn naar het Schildow-district in Brandenburg. De Flirt Akku is nagenoeg hetzelfde als de conventionele Flirt: de Akku heeft hetzelfde tractie-systeem en mechanische componenten. De volledige aandrijving is opnieuw gebouwd en uitgerust met batterijen.

De batterijen kunnen tijdens het rijden opladen via de bovenleiding en in stilstand op niet-geëlektrificeerde eindstations. Ook maken ze gebruik van remenergie.

Maximumsnelheid

De maximumsnelheid van de Akku is 140 kilometer per uur. De trein kan met deze snelheid 80 kilometer afleggen in batterijmodus. Volgens Stadler is het model energie-efficiënt en veroorzaakt het veel minder geluidsoverlast dan dieseltreinen. Het driedelige prototype is voorzien van 154 stoelen en heeft ruimte voor in totaal 310 passagiers.

Stadler heeft voor de ontwikkeling van het model twee miljoen euro subsidie ontvangen van het Duitse federale ministerie van Economie en Technologie. De Akku is goedgekeurd voor personenvervoer en zal in 2019 in gebruik worden genomen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.