Hofpleinlijnviaduct Rotterdam. Foto: Wikimedia Commons

Gestolen trein WO II voor de kerst terug in Rotterdam

Een elektrische trein die in de Tweede Wereldoorlog werd gestolen, komt definitief terug naar Rotterdam. In november vertrekt het rijtuig per wegtransport uit Duitsland, vertelt Ronald Hegmans van Stichting Hofpleintrein. “We gaan ervan uit dat we de wagen voor de kerst in Rotterdam hebben staan.”

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel elektrische treinen gestolen en bijna allemaal zijn ze na de oorlog naar Nederland teruggebracht en gesloopt. Eén trein is gerestaureerd en in het Utrechtse Spoorwegmuseum gezet. De overige treinen werden als verloren beschouwd, maar in 1992 werd er toch nog een rijtuig ontdekt in Duitsland. Een mBD 9952 van de Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM) om precies te zijn. Dit rijtuig uit 1914 reed over de Hofpleinlijn in Rotterdam. Stichting Hofpleintrein Rotterdam is al jaren bezig om de trein naar Nederland te halen en deze in ere te herstellen.

Motie

Het rijtuig is ondertussen gekocht door het Spoorwegmuseum en staat in een opslag in Duitsland. Echter moet het nog naar Nederland worden vervoerd. Dat gaat niet zomaar: de trein moet op een vrachtwagen worden geladen en over de weg naar Nederland gereden. De kosten daarvan werden geschat op 16.500 euro. De Stichting Hofpleintrein was daarom gestart met een crowdfunding-campagne.

Nu heeft Rotterdam 20.000 euro beschikbaar gesteld voor het transport van de trein. De gemeente nam de motie om Stichting Hofpleintrein te helpen met haar missie unaniem aan. “Daar waren we heel blij mee! We zijn al wat jaren bezig om ons project op de kaart te zetten en dit was de eerste opsteker,” vertelt Hegmans. “We hebben nu regelmatig gesprekken met de gemeente.”

foto rijtuig Rotterdam
Het rijtuig.

Restauratie

De mBD 9952 wordt de komende twee jaar in het Museumstoomdepot van Stoom Stichting Nederland in Rotterdam gerestaureerd. Leerlingen van het Rotterdamse Hout- en Meubileringscollege van de scholenkoepel LMC helpen een handje.

De wagen wordt aan de buitenzijde teruggebracht naar de staat van 1926. “Met als uitzondering dat we ook de jugendstil-decoratie uit 1908 toevoegen.” Aan de binnenkant krijgen de wanden en het plafond ook weer hun oorspronkelijke uiterlijk met jugendstil-decoraties. Het deel met de zitplaatsen krijgt in ieder geval één originele set met banken en er komt een expositiewand. “Wij vinden het belangrijk dat de wagen zijn monumentale waarde blijft houden en informeert over het verleden van de Hofpleinlijn en de eerste elektrische treinen in Nederland die hier pendelden.”

De stichting is nog in gesprek met deze scholenkoepel over wat het rijtuig wordt, als het eenmaal op de Hofbogen staat. “Binnen hun praktijkopleidingen valt ook de Horeca Vakschool Rotterdam en zij zouden graag met stagiaires de wagen willen gebruiken als een high tea-restaurant of een lunchroom.” Daarom zal het rijtuig ook worden voorzien van meubilair zoals tafeltjes en stoelen voor de horecabestemming.

Transport

Voordat het zover is, moet de trein eerst naar Nederland worden vervoerd. “In november wordt de wagen nog een keer goed nagekeken en zal dan worden voorbereid voor het transport,” zegt Hegmans. “De treeplanken gaan eraf en de draaistellen worden los gemaakt. De wagen wordt straks aan zijn buffers opgehesen en zonder draaistellen op een dieplader worden gezet voor transport over de weg. De draaistellen zelf worden apart vervoerd in een tweede wagen.”

En dan kan de trein eindelijk weer terug naar Rotterdam worden gebracht. “We gaan er vanuit dat we de wagen voor de kerst in Rotterdam hebben staan, tenzij we in november nog gekke dingen tegenkomen. Maar dat verwachten we niet.”

Lees ook:

Gestolen trein WO II komt terug naar Nederland

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Gestolen trein WO II voor de kerst terug in Rotterdam”

Frans Appel|29.10.18|12:24

Dus een rijtuig, geen electrische trein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.