Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat

Kamer wil meer daadkracht van staatssecretaris in spoordossiers

Tweede Kamerleden hebben donderdag tijdens een debat met staatssecretaris Stientje van Veldhoven om meer daadkracht gevraagd in de dossiers van veiligheid op overwegen en de HSL-Zuid. ProRail-directeur Pier Eringa maakte voorafgaand aan het debat bekend betonblokken voor onveilige overwegen te willen plaatsen, om te voorkomen dat het wegverkeer daar nog gebruik van kan maken. 

Volgens de topman duren de procedures voor het afsluiten of beveiligen van spoorwegovergangen met lokale overheden te lang en is de veiligheid daardoor in het geding. Hoewel de meeste Kamerleden het standpunt van Eringa begrijpen over dat de procedures te lang duren, vinden ze de plannen voor de betonblokken te rigoureus. Ze vinden wel dat de staatssecretaris meer daadkracht moet tonen om de aanpak te versnellen.

Reactie staatssecretaris

“Ik weet niet of iemand van u een kippenhok heeft, maar als je daar een knuppel in gooit dan krijg je meer onrust dan eieren. Dat terwijl we juist allemaal heel veel voortgang willen. En dat weet ik ook zeker van Pier Eringa”, zegt Van Veldhoven in reactie op de plannen van de ProRail-directeur.

“We gaan niet zomaar links en rechts in Nederland betonblokken neerzetten en dat is denk ik ook niet zijn bedoeling geweest. We willen wel maximaal versnellen. Dat werkt voor al door die versnelling met al die partijen in te zetten. Want de situatie is er natuurlijk wel een van ernst, dus het is terecht dat ProRail hier aandacht voor vraagt. Maar laten we dat wel met alle partijen doen door maximaal in te zetten.”

Aanpak

Ze belooft met een reactie te komen over de versnelling. “Alle seinen staan op groen voor een snelle aanpak.” Ze geeft aan voor het einde van de kabinetsperiode met een aanpak te komen voor alle overwegen.

Van Aalst: “We krijgen elke keer te horen we zijn er mee aan de slag en we aan het einde van de kabinetsperiode heeft u het hele spektakel voor elkaar. Dit is nu juist het probleem: het verzanden in zeggen we gaan er mee aan de slag, maar concreet zien we er niks van terug. Laten we met elkaar over gaan tot daden in plaats van zeggen dat we wat doen.”

Van Veldhoven wijst er op dat ze eerder dit jaar al 50 miljoen euro heeft vrijgemaakt voor het beveiligen van overwegen. Daarnaast moet er per overweg volgens haar gekeken worden wat de beste oplossing is. “Ik ben voor die versnelling en laten we daar hard mee aan de slag gaan.”

HSL-Zuid

Daarnaast zijn diverse Kamerleden teleurgesteld in de reactie van de bewindsvrouw op de langetermijnvisie van ProRail en NS ter verbetering van de prestaties op de HSL-Zuid. De spoorbedrijven hebben daarin maatregelen voorgesteld, waarmee de prestaties op hetzelfde niveau kunnen komen als het hoofdrailnet. De kosten daarvan zijn tussen de 478 en 697 miljoen euro.

Het ministerie heeft echter maar 60 miljoen euro vrijgemaakt voor de hogesnelheidslijn. Van Veldhoven: “Ik heb er echt vertrouwen dat de prestaties op de HSL de komende jaren nog kunnen verbeteren.” De 60 miljoen gaat volgens haar naar het verbeteren van een aantal overgangen op de spoorlijn en windschermen. Daarnaast verwacht ze dat door de introductie van nieuwe intercity’s het aantal storingen zal afnemen, omdat deze beter geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn dan het huidige materieel. “Laten we dan kijken hoe heeft dit geholpen en hoever we dan nog afzitten van die doelstelling van het hoofdrailnet.”

Langetermijnvisie ProRail en NS

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger: “NS en ProRail krijgen van het ministerie de opdracht om een langetermijnvisie te presenteren. Dat doen ze en vervolgens zegt de staatssecretaris hier is 90 miljoen wat grotendeels naar de windschermen gaat en alle lange termijn-problemen die schuiven we voor ons uit. Daardoor hebben we toch te weinig oog voor hogesnelheidsverbindingen in het licht van het klimaat.”

Kröger wijst erop dat de sector allerlei lange termijn-plannen heeft gepresenteerd en dat het ministerie te veel investeert in de korte termijn. Volgens haar wordt er niet nu gekeken welke investeringen er echt nodig zijn. Daarnaast zijn er dit jaar volgens haar 700 miljoen aan onderbestedingen. Ze pleit ervoor om het geld dat nog niet wordt besteed of alternatieve financiering in te zetten om de langetermijnplannen van de spoorsector toch zo snel mogelijk uit te kunnen voeren.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Kamer wil meer daadkracht van staatssecretaris in spoordossiers”

Pat Rick|15.10.18|15:27

De staatssecretaris zit klem, want ze heeft nu maar 60 miljoen en NS/ProRail vragen eigenlijk 10 keer zoveel. Dus schuift ze dingen voor zich uit door de enige visie die er nu ligt af te schieten. En gaat het over betonblokken, terwijl ze ProRail had moeten uitdagen om met een beter plan te komen wat wel acceptabel is voor landelijke belangenorganisaties, boeren en gemeenten. En niet te wachten op materieel (dit is ook de ‘oplossing’ voor de maaslijn). Papier is geduldig, maar nu is actie nodig

Chris de Boer|16.10.18|13:36

Uhh… wees blij DAT er geld is vrijgemaakt door I&M. Er had ook gekozen voor kunnen worden om helemaal geen geld vrij te maken, en eventuele investeringen door NS en Prorail te laten doen of zelfs tegen de spoorsector zeggen dat ze 100% de eigen broek moeten ophouden. Overigens is door een eerder kabinet aangegeven dat de lijn zich eerst terug moest verdienen. Waarom wordt daar nu vanaf geweken? Huilie huilie van zowel de kamer als de bedrijven in kwestie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.