Vier generaties sprinters. Bron: NS

NS zet vier generaties sprinters naast elkaar op het spoor

NS heeft zondag vier generaties sprinters naast elkaar gezet in Amersfoort. Dat deed de spoorvervoerder naar aanleiding van de instroom van de nieuwe Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van treinfabrikant CAF. Vijftien treinfans mochten alvast een kijkje nemen in de nieuwe trein. 

De vier treinen die NS op een rij had gezet, waren de Stadsgewestelijk Materieel (SGM) uit 1975, de Sprinter Lighttrain (SLT) uit 2009, de Flirt van Stadler uit 2017 en de splinternieuwe SNG. Enkele NS-machinisten hebben al duizenden kilometers afgelegd met treinen van dit model die al eerder in Nederland waren aangekomen. Zij maken testritten en helpen met de ontwikkeling van opleidingsmateriaal voor ander NS-personeel. De trein is elektrisch en volledig computergestuurd. Via touchscreens is vrijwel alles vanuit de cabine te bedienen.

Nieuwe dienstregeling

De SNG wordt vanaf de nieuwe dienstregeling op 9 december ingezet. De eerste treinen gaan in december rijden op het traject Den Haag – Haarlem. De nieuwe treinen zijn energiezuinig, voorzien van wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, ruimte voor fietsen en een gelijkvloerse instap.

De nieuwe CAF-treinen werden in oktober 2017 gepresenteerd door NS in de fabriek in Spanje. De trein is onder andere getest in de Spaanse stad Beasain, daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim, Tsjechië. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaatkamer van CAF in Wenen.

Bijna 200 nieuwe treinen

De komende jaren worden bijna 200 nieuwe sprinters en intercity’s via het Wagenwerkplaats-terrein in Amersfoort in gebruik genomen. NS heeft in totaal 118 treinen besteld bij CAF. Vanaf 2021 volgen 79 snelle Intercity’s van de Franse fabrikant Alstom. NS investeert in totaal drie miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.