Grindzakken testrit VIRM 2-3 NS-trein, bron: NS

NS plaatst grindzakken op plek van reiziger bij testen VIRM 2/3

NS is op dit moment bezig met de modernisering van 45 dubbeldekkers van het type VIRM 2/3. Op dit moment beproeft de vervoerder de remsystemen door grindzakken op de stoelen van reizigers te plaatsen. Dat gebeurt op het spoortraject tussen Zwolle en Lelystad.

NS-machinist Jeroen de Rijke is machinist van het Treintestcentrum van NS en rijdt op dit moment met 110 ton grindzakken (6000 zakken grind van 18 kilo per stuk) op de treinstoelen en in de gangpaden van Zwolle naar Lelystad. Dit doet hij drie keer per dag, waarna hij terugkeert naar Amersfoort.

Proefrit

De Rijke remt tijdens de proefrit op vooraf bepaalde punten. Gedurende de tests zijn rem- en meetspecialisten aan boord van de trein die alle informatie analyseren. Naarmate de experimenten vorderen, worden er steeds meer grindzakken in de trein geplaatst. Deze zakken worden stuk voor stuk door medewerkers op de juiste plek in de trein gezet. Op het zwaarste moment van de testperiode reist 110 ton grind met de trein.

NS investeert in totaal 502 miljoen euro in de modernisering van de VIRM-2/3 dubbeldekkers. De treinen krijgt daarbij comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in eerste en tweede klas. De bouw van het eerste treinstel is eind 2020 gereed. Na de modernisering kunnen ze ongeveer weer twintig jaar mee.

Bekijk hier de video:

Lees ook:

NS steekt 500 miljoen in vernieuwing VIRM-2/3 dubbeldekkers

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.