Rover: aantal klachten over uitval treinen HSL-Zuid loopt op

Reizigersorganisatie Rover krijgt de laatste tijd fors meer klachten van reizigers over treinen die via de HSL rijden. Deze week vielen er bijna iedere dag treinen uit op de hogesnelheidslijn. Dinsdagochtend duurde het zelfs tot 11.30 uur totdat er treinen over het traject konden rijden. 

Sinds januari is er een dalende lijn in de punctualiteit van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden. In mei reed slechts 81,9 procent van alle treinen op dit traject op tijd. Rover heeft dit probleem aangekaart bij NS en ProRail.

Punctualiteit HSL, bron: Prestatiedashboard ProRail
Bron: Prestatiedashboard ProRail.

Intercity Den Haag en Eindhoven

Rover ontvangt niet alleen meer klachten over de IC Direct tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam, maar ook over de intercity tussen Den Haag en Eindhoven. “Het valt op hoe sterk de onbetrouwbaarheid van de HSL-exploitatie de kwaliteit van de IC-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft besmet”, aldus Rover. “De rituitval in Eindhoven bereikte over de maand mei een record van 9,2 procent. Ter vergelijking: in 2016, toen de IC tussen Den Haag en Eindhoven nog niet over de HSL reed, was de rituitval in Eindhoven slechts 1,0 procent.”

Bovendien wordt er nu meer geklaagd omdat de IC Brussel sinds april van dit jaar over de HSL rijdt. De reizigers van en naar Breda hebben het vaakst last van vertraging of uitval, want daar wordt op vrijwel alle verbindingen onder de norm gescoord. En niet alleen de punctualiteit is onvoldoende. Rover heeft ook de uitval van de HSL-treinen onder de loep genomen en gemiddeld reed één op de twintig treinen vanaf Breda niet in de maanden januari, februari, maart en mei. Ook in Rotterdam en Amsterdam ligt de uitval beduidend hoger dan het landelijk gemiddeld van 2 procent.

Reactie NS

In een reactie heeft NS laten weten dat dit met name komt door de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en daarom voor testen en opleiding uit de dienst gehaald moeten worden. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. De spoorvervoerder laat verder weten dat er nog een tweede software-update aan zit te komen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

6 reacties op “Rover: aantal klachten over uitval treinen HSL-Zuid loopt op”

Pat Rick|17.07.18|15:58

Het kabinet, de minister en staatssecretaris, die druk bezig zijn om vluchten van Schiphol weg te halen, moeten nu wel inzien dat HSL in Nederland geen alternatief is. NS kan niet meer eens een trein laten rijden van Zuid-Limburg naar de luchthaven, laat staan van Aken, een HSL Berlijn of van de rest van Duitsland. Intussen pompt men 300 miljoen in Amsterdam-Zuid, terwijl de Schipholtunnel al tegen zijn maximale capaciteit zit. Je moet mensen laten overstappen op Schiphol of Amsterdam Centraal

kees boer|18.07.18|22:59

Men moet eens kijken naar de HSL in Tjechië waar ook de Regiojet Rijdt evenals in Oostenrijk op de Westbahn…….zoder problemen dus daar kan het wel

Pat Rick|19.07.18|09:40

Het voorbeeld is natuurlijk Japan, waar HSL sinds de jaren 60 tot op de minuut nauwkeurig rijden. En de omstandigheden zijn extremer dan in Nederland. Het laten rijden van een HSL vergt een veel hoger niveau van kwaliteitsdenken en cultuur. In Nederland moet het vooral goedkoop en komen er dus problemen met de HSL (Fyra-debacle, slijtage rails, verzakking Moerdijkbrug, …). Er moet een cultuuromslag voor kwaliteit komen in de politiek, ProRail en NS.

Bert Tibben|19.07.18|11:40

Vergelijking met Japan gaat jammer genoeg totaal niet op. Daar heeft de HSL een volledig separate infrastructuur, terwijl de HSL treinen hier om de haverklap van systeem moeten wisselen, juist daardoor ontstaan de problemen voor een groot deel.

Arco Sierts|19.07.18|12:05

@Bert: dat sprookje van die ‘systeemwissel’ is een publieke leugen. Meersysteem-materieel heeft als functioneel kenmerk dat het van systeem kan wisselen. ICE en Thalys hebben er geen enkel probleem mee. Als dit bij de TRAXX leidt tot een excessief aantal storingen, en dat is feitelijk bewezen het geval, dan is het gewoon faalmaterieel. Net zo hopeloos falend als de V250. NS heeft dus ten tweede male gekozen voor een hopeloze faalleverancier. Waarvan akte.

John rdam|25.07.18|21:15

In plaats van voldoende reserve achter de hand te hebben voor het oplossen van interne technische problemen wentelt NS die problemen dus weer af op de reizigers. Het begint op vivisectie te lijken….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.