Coradia iLint, Alstom

Alstom ontkent problemen met levering waterstoftrein Noordrijn-Westfalen

Alstom is ‘volledig in staat’ om de waterstoftreinen tijdig te leveren aan de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Ook het verzorgen van het onderhoud is mogelijk. Dat zegt de treinfabrikant in reactie op de bekendmaking van de vervoersautoriteit Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) om te stoppen met het ontwikkeltraject van een waterstoftrein in samenwerking met Alstom.

Volgens de VRR kan Alstom ‘niet voldoen aan de bepalingen van de intentieovereenkomst’. Volgens VRR waren de twee belangrijkste randvoorwaarden dat Alstom de treinen kon leveren en 25 jaar kon onderhouden. De treinfabrikant bevestigt dat het project is gestopt, maar ‘ontkent echter categorisch dat het werd geannuleerd vanwege vermeende problemen met levering en onderhoud’.

Verduurzaming

Ondanks dat het project in Noordrijn-Westfalen wordt stilgelegd, wil de VRR doorzetten met de verduurzaming van het spoor, zonder het te elektrificeren. De vervoersautoriteit start een nieuwe aanbesteding, waaraan ook andere fabrikanten mee kunnen doen. “We hebben van de knelpunten en uitdagingen van de eerste aanbesteding geleerd en starten een nieuwe gunningsprocedure, waarmee we het onderwerp duurzaamheid verder willen brengen,” zegt VRR. Deze duurzame treinen moeten in 2025 gaan rijden op het tracé tussen Essen en Borken.

Alstom ondertekende in november 2017 ook een contract met de Duitse deelstaat Nedersaksen om veertien waterstoftreinen te bouwen. Volgens Alstom is dit contract ‘op geen enkele manier beïnvloed hierdoor’ en voert Alstom ‘zeer productieve onderhandelingen met andere Duitse klanten’. De treinen gaan vanaf december 2021 reizigers vervoeren tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.

Intentieovereenkomst

De projecten in Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen komen voort uit intentieovereenkomsten die op InnoTrans werden ondertekend in 2014. In deze overeenkomsten stond dat Alstom waterstoftreinen zou gaan ontwikkelen voor meerdere Duitse overheden. Deze zogeheten iLint is gebaseerd op de dieseltrein Coradia Lint, een trein voor regionaal vervoer. Er werd afgesproken dat de helft van de bouw van de treinen werd gefinancierd door Alstom. De rest van het benodigde bedrag kwam van de deelstaten en de Duitse overheid.

Een intentieovereenkomst en tender zijn twee aparte processen, legt een woordvoerder van Alstom uit. “Een intentieverklaring is niet bindend, maar een officieel document dat zegt dat ‘we zouden graag’ voor een offerte gaan. De vier intentieverklaringen werden in 2014 ondertekend, op een moment toen geen tender officieel geopend was.”

Plannen

Alstom zet ondanks deze tegenslag haar plannen voor de ontwikkeling van waterstoftreinen in andere delen van Europa door. Naast het project in Nedersaksen, maakte Alstom deze week bekend met het Britse spoorwegbedrijf Eversholt Rail te gaan werken om bestaande elektrische treinen om te bouwen naar waterstoftreinen. In Nederland gaan deze zomer proeftreinen rijden in Friesland en Groningen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.