NS zet langere Intercity Direct-treinen in op HSL-Zuid

NS gaat alle Intercity Direct-treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen. “Omdat het aantal reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam met 25 procent is gestegen, hebben we besloten om de treinen op dit traject te verlengen. Dat betekent dat ook reizigers op de andere stations hiervan meeprofiteren”, vertelt woordvoerder Erik Kroeze van NS.

De Intercity Direct is een snelle treindienst die via de hogesnelheidslijn de stations Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda aandoet. Kroeze: “We zijn op dit moment bezig met de verlenging van de Intercity Brussel. Daarna volgt de verlenging van de Intercity Direct.” De langere treinen worden vanaf januari 2019 ingezet. NS breidt daarnaast het aantal ritten met de Intercity Direct uit van vier naar vijf per uur.

Sinds 9 april rijdt de Intercity Brussel over de HSL-Zuid via Antwerpen naar Brussel-Zuid/Midi, met een tussenstop op luchthaven Brussel Zaventem. “Omdat de reistijd naar Brussel korter is en deze intercity eerder terug is in Amsterdam, kan hij daar eerder worden ingezet. Daardoor kunnen wij onze treinen efficiënter inzetten.”

Drukte in de spits

Om de hinder van spitsdrukte in de Intercity Direct-treinen tegen te gaan, voerde NS onlangs een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk is geworden, kan deze maatregel de drukte onvoldoende opvangen. Met het toevoegen van extra rijtuigen en de uitbreiding van het aantal ritten groeit de capaciteit van Intercity Direct-treindiensten met 35 procent.

Op de hogesnelheidslijn rijden treinen in een vaste samenstelling met voor en achter een Traxx-locomotief. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer ‘opgeknipt’ worden, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “NS zet langere Intercity Direct-treinen in op HSL-Zuid”

Jan-Willem Tinselboer|09.05.18|12:31

Verlengen van slechts zes naar maar liefst zeven rijtuigen. Is dat wereldnieuws? De groei van het aantal reizigers reeds lang een gegeven.
Vanaf januari 2019, zijn voor de realisatie van die verlenging meer dan zeven maanden nodig? Is dat wereldnieuws? Want:
In / omstreeks 1990 lukte het om in slechts enkele maanden tijd de frequentie op b.v. Eindhoven – ‘s-Hertogenbosch – Utrecht – Amsterdam, aanvankelijk alleen tijdens de spits, te verdubbelen! Utrecht – Amsterdam toen dubbelsporig.

Rian van der Borgt|09.05.18|13:47

De grote vraag is inderdaad waarom die verlenging zo lang moet duren.
Verder bestaat “Brussel-Midi” natuurlijk niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.