NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn
NS wil vanaf 2020 twaalf snelle Siemens Vectron-locomotieven gaan inzetten tussen Amsterdam en Berlijn. De spoorvervoerder is een aanbesteding gestart voor het leasen van de nieuwe locomotieven. De Vectron-locomotieven zijn volgens NS geschikt, omdat deze tweehonderd kilometer per uur rijden en al zijn toegelaten op het Nederlandse spoor.
Een rit tussen Amsterdam en Berlijn duurt nu nog 6 uur en 22 minuten. De nieuwe treinen moeten de reistijd gaan verkorten. De locomotieven rijden nu al in Duitsland en Tsjechië en moeten de huidige 1700 Locs uit de jaren negentig vervangen. Deze locomotieven trekken nu nog Duitse rijtuigen van het type EuroCity. DB is van plan om deze rijtuigen op termijn ook te vervangen.
Intercity Berlijn
De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. Over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven gaat NS met DB in gesprek over de commerciële, operationele en technische randvoorwaarden. Als de aanbesteding met succes is afgerond, kunnen de locomotieven eind 2019, begin 2020 het spoor op.
Woordvoerder Erik Kroeze van NS: “Wij hebben een verkenning gedaan, waaruit is gebleken dat de Siemens Vectron-locomotief geschikt is om op korte termijn de treindienst tussen Amsterdam en Berlijn mee uit te voeren. Deze trein is onlangs toegelaten op het Nederlandse spoor. Er zijn meerdere partijen die de Vectron-locomotief leasen en zich kunnen inschrijven voor deze aanbesteding.”
Reistijd verkorten
Een rit tussen Amsterdam en Berlijn duurt nu 6 uur en 22 minuten. Het is nog onduidelijk hoeveel reistijdwinst er te behalen valt met de Vectron-lomotieven, omdat dit ook van een aantal andere zaken afhangt. Zo pleit NS voor schrappen van de locomotief-wissel bij de grens, wat nu tien minuten extra tijd kost. Verder wil NS het aantal stops onderweg naar Berlijn terugbrengen. Nu stopt de trein nog op vijftien verschillende stations.
NS stelt verder dat de trein ‘meer prioriteit’ moet krijgen bij het ontwerp van de dienstregeling. “Hierbij krijgen landelijke en regionale treinen vaak voorrang, gedreven door wensen en ambities van landsdelen en steden. Begrijpelijk, maar dat zorgt ervoor dat de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten”, aldus de spoorvervoerder.
Directeur Roger van Boxtel van NS: “Hoewel de reiziger er in eerste instantie weinig van merkt, is het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is. Wij bijten ons er in vast om samen met onze partners stap voor stap een snelle trein verbinding naar de Duitse hoofdstad te krijgen, als duurzaam comfortabel alternatief voor het vliegtuig.”
Lees ook:
- Snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren
- Vectron-locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
- Siemens test nieuwe Vectron-locomotief op Nederlandse spoor
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik voorspelde het al: Nederland wordt steeds mooier met al die fraaie Siemens Vectrons! En ze kunnen gewoon zonder “last mile” faciliteit geleased worden. Slimme zet van NS!
Europese loc.DB,OEBB,CD,SBB en nog vele andere maatschappijen maken al gebruik van deze snelle en sterke machines.
Zo lang als wij in Nederland ‘als in ganzenpas’, vanwege al die andere treinen, achter elkaar aan blijven rijden, want er liggen bijna nergens inhaalsporen, en de constructie van de bovenleiding de baanvaksnelheid (bijna overal) blijft beperken tot maximaal 140 km/uur, valt er op Nederlands traject geen tijdwinst van ook maar enige betekenis te behalen.
En omdat de statistieken ‘dwingen’ dat tenminste het merendeel der treinen ‘op tijd’ aankomt zijn de Nederlandse rijtijden gewoon sloom.
IC Berlijn heeft tussen Hannover en Berlin Hbf 120 minuten nodig. Een ICE die tussen Hannover en Spandau niet stopt (en 250 km/h rijdt) doet er 96 minuten over. Vooral het van de HSL afbuigen om te stoppen in Stendal en dan weer naar de HSL te gaan kost naar verhouding veel tijd. Maar als je met IC Berlijn hier niet wilt stoppen zal DB een andere IC-serie moeten aanwijzen om Stendal te bedienen. Dat laatst geldt ook als je de stops in Bünde, Bad Oeynhausen, Minden of Wolfsburg zou schrappen.
Als de overstap in Duisburg tussen de ICE uit NL en de ICE naar Berlijn (of omgekeerd) een half uur korter zou zijn (10 i.p.v. 40 minuten) zou dit nu al de snelste route naar Berlijn zijn. Zeker gerekend vanaf Utrecht, Den Haag en Rotterdam. vanaf Amsterdam blijft het om het even.
En als onze o zo bekwame minister Netelenbos de HSL-Oost niet de nek zou hebben omgedraaid, had er nog eens een half uur tijdwinst ingezeten.