Rangeerterrein Kijfhoek

ProRail onderzoekt andere vorm bedrijfsbrandweer op Kijfhoek

ProRail wil stoppen met de bedrijfsbrandweer op rangeerterrein Kijfhoek in de huidige vorm. De bedrijfsbrandweer is nu permanent aanwezig op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht, maar dat wil ProRail veranderen. De spoorbeheerder is in overleg met de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid om te kijken naar mogelijkheden.

Dit hebben ProRail en de Veiligheidsregio deze week laten weten aan de Zwijndrechtse gemeenteraad. Een brandweerploeg moet wel klaar staan voor eventuele calamiteiten.

“We zijn aan het kijken wat de meest efficiënte inrichting is. Dat doen we in overleg met onder andere de Veiligheidsregio. Eén van de opties is inderdaad het verplaatsen van de bedrijfsbrandweer, maar dit is slechts een van de opties die we onderzoeken. Uitgangspunt is dat er minimaal hetzelfde veiligheidsniveau is”, licht een woordvoerder toe.

Calamiteitenwegen

ProRail kijkt op dit moment of ze calamiteitenwegen aan kunnen leggen op Kijfhoek. Op die manier zouden eventuele calamiteiten namelijk efficiënter te bestrijden. De haalbaarheid hiervan is afgelopen maanden onderzocht, en momenteel zijn partijen op zoek naar de financieringsmogelijkheden. Daarnaast kijkt ProRail samen met veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid welke optimalisatie van de calamiteitenorganisatie mogelijk is. Daarbij verkennen ze een samenwerking tussen bedrijfs- en overheidsbrandweer.

In 2011 ging het helemaal mis op het rangeerterrein. Er brak op Kijfhoek een grote brand uit in een goederenwagon gevuld met de brandbare stof ethanol. Er was kort explosiegevaar, omdat het vuur dreigde over te slaan naar andere wagons met gevaarlijke stoffen. Tientallen omwonenden werden ’s nachts uit hun bed gehaald. Het verkeer op de snelweg A16 werd stilgelegd. De hulpdiensten zijn uiteindelijk een hele nacht in touw geweest om het vuur te blussen. Naar aanleiding van dit incident scherpte de provincie Zuid-Holland de voorschriften aan voor Kijfhoek.

Veiligheidsvoorschriften

Het rangeerterrein heeft een eigen bedrijfsbrandweer. Die staat 24 uur per dag klaar om uit te rukken bij een eventueel ongeval. Als er wordt gestopt met de bedrijfsbrandweer, moet het Zwijndrechtse brandweerkorps uitgebreid worden met brandweerlieden van de bedrijfsbrandweer. De mogelijkheid wordt onderzocht om op elk moment van de dag drie brandweerlieden van het Zwijndrechtse korps gereed te hebben staan, aangevuld met drie brandweerlieden van de bedrijfsbrandweer.

ProRail en de Veiligheidsregio zien mogelijkheid in de komende renovatie van het rangeerterrein. Een groot deel van alle rails en het heuvelsysteem worden vervangen. De renovatie duurt vier jaar en kost tientallen miljoenen. Uitgangspunt is minimaal hetzelfde veiligheidsniveau. Verschillende raadspartijen hebben al laten weten dat zij de bedrijfsbrandweer willen behouden.

Update: dit artikel is op 4 mei aangepast. Toegevoegd is een reactie van ProRail.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.