Nederlandse handelsmissie in China

‘Persoonlijke relaties belangrijk voor ondernemers in China’

Wie in China wil slagen als ondernemer, moet aan zijn persoonlijke relaties werken. Dat zegt directeur Jurriaan Meyer van SRCC Rail Transport Technology. Meyer sprak woensdag in het Chinese Guangzhou een Nederlandse handelsdelegatie, onder wie minister-president Mark Rutte, staatssecretaris Stientje van Veldhoven en NS-directeur Roger van Boxtel. 



De handelsdelegatie onder leiding van voorzitter van VNO-NCW Hans de Boer bezoekt deze week diverse bedrijven in China. Aan de handelsmissie nemen circa 165 bedrijven en kennisinstellingen deel. Jurriaan Meyer vertegenwoordigde daarbij het Nederlands-Chinese bedrijf SRCC Rail Transport Technology.

Metrolijnen

SRCC Rail Transport Technology is een joint venture van Strukton Rolling Stock, het Chinese SiCC en Jinan Metro. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Ji’nan, de hoofdstad van de Chinese provincie Shandong. In Ji’nan wonen acht miljoen mensen. Deze stad kampt met een groot fileprobleem. Ji’nan wil tot 2023 acht nieuwe metrolijnen gaan aanleggen met een totale lengte van 275 kilometer en 176 stations.

De onderneming richt zich op de engineering en productie van de tractielijn voor metrovoertuigen voor de komende metrolijnen en zal componenten toeleveren aan de Chinese treinenbouwer CRRC. Meyer: “Wij bouwen intelligente technologieën rondom tractie en boordnet en de technologie van Strukton Rolling Stock. De systemen van Strukton zijn onder andere bijzonder vanwege het lichte ontwerp, de modulaire opbouw en het milieuvriendelijk gebruik van energie. Ook hebben wij ervaringen in omgevingen met wisselende temperaturen en veel stof, zoals bijvoorbeeld in India.”

Veiligheidseisen

In China zijn de veiligheidseisen flink opgeschroefd na een noodlottig treinongeluk op de hogesnelheidslijn bij Wenzhou in 2011, vertelt Meyer. “Na dit treinongeluk zijn de kwaliteitseisen veel strenger geworden. Je moet als een onderneming met een goed verhaal komen.”

“Wij maken het ontwerp voor de tractie (aandrijving trein, red.) en boordnet (voeding van de trein, red.) dat moet matchen met de hele trein. We zorgen ervoor dat de tractie kan ‘praten’ met de treinbeveiliging. De eerste ontwerpfase vindt plaats in Nederland. Wij zullen een eerste trein met onze elektronica uitrusten als proef. Als de proef goed verloopt, dan mogen we ook de metrovoertuigen van de andere metrolijnen gaan bouwen.”

De levering van de eerste voertuigen staat gepland voor de tweede helft van 2018. “In alle industrieën in China is het tempo ongelofelijk hoog. Het concept weekend of vakantie kennen we hier niet. Als de bouwfase eenmaal ingaat, dan gaat het rap.”

Lokale kennis

Het opdoen van lokale kennis en netwerken zijn voorwaarden voor ondernemingen om te slagen in China, stelt Meyer. “Voorheen was het gebruikelijk om een volledig buitenlands bedrijf in te richten. Wat we nu hebben gedaan is een bedrijf oprichten samen met een andere Chinese onderneming. Doordat we geen nadrukkelijk Nederlands bedrijf zijn, kun je makkelijker een voet tussen de deur krijgen van de Chinese spoorsector.”

De Nederlandse-Chinese joint venture is opgericht om mee te kunnen dingen naar aanbestedingen voor tractie- en boordnetsystemen voor metroprojecten in Ji’nan, maar ook in andere steden in Shangdom en de rest van China. De Chinese overheid heeft voor de komende vijf jaar metroplannen van 43 steden goedgekeurd, goed voor in totaal 8.000 kilometer spoor en meer dan 5.000 metrovoertuigen per jaar.

Strukton Rolling Stock levert voor alle spoorprojecten de technische kennis en ontwerpt en produceert de belangrijkste componenten vanuit Nederland. De Chinese onderneming SiCC levert voorzieningen voor de productie en assemblage voor de complete systemen. Ook zorgt het bedrijf voor het personeel en lokale marktkennis.

Behoefte Chinese markt

“De grootste uitdaging voor ons is om goed in te spelen in de behoeften van de Chinese markt. China staat onder druk vanuit Amerika en kan daarom de steun van Europese landen goed gebruiken. De Nieuwe Zijderoute is een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen Europa en China. Dit hebben wij ook uitgedragen tijdens het bezoek van de Nederlandse handelsdelegatie.”

Lees ook:

Strukton stapt met joint venture in Chinese metromarkt

Mark Rutte en Juriaan Meyer
Premier Mark Rutte in gesprek met Nederlandse bedrijven in China.


Staatssecretaris Stientje van Veldhoven praat met vertegenwoordigers uit China.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Persoonlijke relaties belangrijk voor ondernemers in China’”

Het zou mooi zijn als er goederen en reizigers treinen worden gebouwd.
Die in Europa, Rusland en China kunnen rijden.
Zonder dat de goederen van de ene op de andere trein gelanden hoeven te worden.
Maar dat de trein via een spoorsluis van spoorbreedte veranderd kan worden.
In een plaats waar normaal de goederen van de ene op de anderen trein geladen wordt.
Dit betekend in de praktijk dat alleen van locomotief of personeel veranderd wordt.
En de nodige papier werd bij de douane.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.