De M5-metro van het GVB in Amsterdam, foto: GVB Verbindt

‘Metro M7 rijdt vanaf 2021 op Amsterdams netwerk’

In Amsterdam gaan vanaf de zomer van 2021 dertig nieuwe M7-voertuigen op het metronetwerk rijden. GVB maakt midden dit jaar bekend wie de aanbesteding heeft gewonnen. Dat vertelt programmamanager Maarten Louwerse bij het GVB in een interview op de website van de Noord/Zuidlijn.

Vervoerregio Amsterdam is de opdrachtgever en subsidieverlener voor de aanschaf van de nieuwe metro’s. GVB verzorgt de aanbesteding. Als de opdracht is gegund, dan start de fase voor definitief ontwerp en de productie van de voertuigen. Daarna start een uitgebreide testfase.

Vervanging oude metroseries

De nieuwe metro’s zullen oudere metroseries vervangen en daarnaast extra capaciteit bieden voor de groei op het metronet. De M7-metro’s gaan op de bestaande metrolijnen rijden en niet op de Noord/Zuidlijn. “De metro’s die als eerste vervangen worden zijn de S1/S2 hybride sneltrams, te herkennen aan hun blauw/witte kleur, en de S3/M4-metro’s”, vertelt Louwerse. “Op de Noord/Zuidlijn kunnen in ieder geval  tot 2040 de 28 M5/M6 metro’s rijden. Dat is meer dan voldoende om de verwachte aantallen reizigers te kunnen vervoeren.”

Een van de vereisten bij de aanbesteding was volgens de programmamanager dat er bestuurderloos kan worden gereden met de metro’s. “Je probeert een voorspelling te maken en te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen in de stad, in de vervoersvraag en de techniek. Het uitgangspunt voor de M7 het uitgangspunt was dat automatisch rijden in de toekomst mogelijk moet zijn. Op basis daarvan stellen we dan vast aan welke eisen de nieuwe metro’s moeten voldoen.”

M7-metro

De M7-metro zal met zestig meter aanzienlijk korter zijn dat de M5/M6-voertuigen. “Hierdoor kunnen we op minder drukke lijnen en op rustige dagen – als de vervoervraag kleiner is – met kortere voertuigen vervoer op maat leveren. Op die manier voorkom je dat je met half lege voertuigen rijdt, wat relatief duur is. Omdat de voertuigen een levensloop van ruim dertig jaar hebben, maken we het met deze lengte mogelijk om op de korte termijn met lange voertuigcombinaties te blijven rijden.”

Met de instroom van de M7-voertuigen zullen de voertuigen meer overeenkomen. “We maken nu alle deurposities van de voertuigen precies gelijk, zodat in de toekomst automatisch rijden tot de mogelijkheden behoort. Alle voertuigen worden drie meter breed en ze zijn qua interieur vrijwel identiek.”

“Eigenlijk zijn er dus in 2027 nog maar twee soorten metrovoertuigen, de M5/M6 en de M7”, stelt Louwerse. “Dat is toch wel anders dan nu: op dit moment rijden er drie verschillende types die qua uiterlijk en functionaliteit behoorlijk van elkaar verschillen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Metro M7 rijdt vanaf 2021 op Amsterdams netwerk’”

Ousama Pronk|11.04.18|14:07

Zestig meter korter vindt ik wel echter overdreven. Daarom begrijp dat dit onderwerp nou juist omstreden is. 6 bakken kunnen gehandhaafd blijven van 116,20 meter naar 110,20 meter.

Ousama Pronk|11.04.18|14:09

Van 116,20 naar 110,20 is toch ook mogelijk?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.