Station Den Haag Centraal, foto: ProRail/Rob van Esch

NS en ProRail kiezen opnieuw voor Nuon

Nuon blijft de energieleverancier van NS en ProRail. Alle treinstations, infrastructuur en onderhoudswerkplaatsen blijven daardoor voorzien van groene stroom. Het contract loopt twee jaar, met de mogelijkheid om te verlengen tot en met 2021. 

Het contract met de stroomleverancier omvat 240 gigawattuur per jaar. Dat is ruwweg evenveel als het verbruik van 70.000 huishoudens. In totaal gaat het om ongeveer 2300 aansluitingen, zoals stations, kantoren, onderhoudswerkplaatsen, verkeersleidingposten en wisselverwarmingen.

NS-Directeur Duurzamer Ondernemen Carola Wijdoogen: “Door het voortzetten van het contract met Nuon gaan we door met op een duurzame manier de treinstations en infrastructuur van energie te voorzien. Van de incheck tot aan de uitcheck reis je zonder CO2-uitstoot.”

Windenergie

De treinen van de NS rijden al op groene stroom. Sinds januari 2017 rijden alle elektrische treinen op windenergie van Eneco. De groene stroomleverancier won in 2014 het contract, dat in 2025 afloopt. De energie is afkomstig uit windparken in Nederland, Noorwegen, Zweden en België. De helft van de stroom komt uit Nederland en de andere helft uit het buitenland. In totaal verbruiken de treinen ongeveer evenveel energie als de inwoners van Amsterdam.

Lees ook: 

Elektrische treinen rijden vanaf 2018 volledig op groene stroom

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.