Treinstation Amsterdam Centraal, foto: ProRail

‘OV noordelijke Randstad dreigt vast te lopen’

De ontwikkeling van het openbaar vervoer-netwerk in de noordelijke Randstad houdt de stijgende vraag niet bij, waarschuwt reizigersvereniging Rover. Rover wil dat er snel een samenhangend plan komt voor het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam. Rover heeft woensdag een notitie met de belangrijkste knelpunten aan de staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden.

Rover wil dat het openbaar vervoer in de Noordelijke Randstad één geheel gaat vormen, met snellere, meer rechtstreekse, frequente en betrouwbare verbindingen. Een netwerk dat meer reizigers vervoert. Rover maakt zich echter zorgen, want om dit verbeterde OV-netwerk de komende jaren te bereiken kan er niet op de huidige manier verder worden gegaan.

Knooppunten overvol

Zo loopt de bus vast in de file waar deze geen vrije baan heeft, moeten reizigers te vaak overstappen, raken bepaalde knooppunten overvol en is het netwerk niet één geheel maar heeft de reiziger te maken met verschillende tarieven en verschillende vervoerders. Rover ziet een gebrek aan integrale sturing.

Rover ziet graag dat er een metro-achtig netwerk in de Noordelijke Randstad gaat rijden, aangevuld met sneltreinen en Intercity’s. Het hele netwerk zou onder één naam gepresenteerd moeten worden. Rover heeft de diverse plannen in een notitie samengevat en heeft deze aangeboden aan staatsecretaris Van Veldhoven.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘OV noordelijke Randstad dreigt vast te lopen’”

Pat Rick|19.01.18|10:41

Het is duidelijk dat er OV-capaciteit bij moet. Almere moet worden verbonden met een metrolijn naar Amsterdam. Dit kan vrij makkelijk door een tunnel onder het IJ-meer (evt. vanaf IJburg, tunnelelementen laten afzinken). Ook Hoofddorp en Schiphol moeten verbonden worden met een andere lijn dan het spoor. Zelfs in landen als Griekenland en Italie begrijpt men dat men de belangrijkste luchthaven ook via metro moet verbinden. Net als JFK is het vliegveld een integraal deel van de stad

Peter Kleton|29.01.18|16:40

Ik weet niet ,of het verstandig is alleen voor een vliegveld een altijd wel dure infra te bouwen voor het milieuonvriendelijke vliegverkeer.

Je kan het geld beter steken in een HSL lijn.
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.