Donderdag minder treinen vanwege storm, kapotte bovenleiding bij Leiden

NS rijdt donderdag een aangepaste dienstregeling vanwege de hevig storm die op dit moment over ons land raast. Verder is er geen treinverkeer mogelijk tussen Leiden en Hoofddorp vanwege een kapotte bovenleiding over een afstand van 2,5 kilometer. Spoorwerkers waren woensdagnacht met man en macht aan het werk om de sporen weer berijdbaar te maken. Dit is helaas niet gelukt voor aanvang van de westerstorm. Door de harde wind zullen de werkzaamheden moeten worden gestaakt. Dit in verband met de veiligheid.

De aangepaste dienstregeling is een voorzorgsmaatregel van NS en ProRail, die zo willen voorkomen dat er problemen ontstaan vanwege het slechte weer. Door minder treinen te laten rijden, is er meer ruimte om storingen op het spoor snel te verhelpen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om bomen die omwaaien en op het spoor belanden of de bovenleiding beschadigen. “Voor NS en ProRail is het belangrijk dat u zo veilig en betrouwbaar mogelijk kunt reizen met de trein, ook als het slecht weer is”, laat NS weten. Het KNMI heeft voor donderdag code oranje afgegeven.

Minder treinen

De aangepaste dienstregeling houdt in dat de frequentie van de treinen op veel plaatsen in Nederland wordt uitgedund tot één trein per half uur. Op veel plekken vertrekt normaal elk kwartier of zelfs elke tien minuten een trein. De vervoerder adviseert reizigers in ieder geval altijd de reisplanner of de website van NS in de gaten te houden, om te kijken of er zich verstoringen voordoen. Verder wordt er ook gewaarschuwd voor een langere reistijd, extra overstappen en drukkere treinen. Vooral tijdens de spits kunnen treinen beduidend voller zijn.

De vervoerder heeft al gemeld dat op de HSL tussen Rotterdam en Breda vanwege de storm geen treinen rijden. De Intercity Direct wordt tussen Breda en Rotterdam omgeleid en stopt ook op station Dordrecht. Verder rijden er op circa twintig trajecten de hele dag minder intercity’s en sprinters en op zeven aanvullende trajecten minder treinen tijdens de spitsuren.

Lees ook:

Een winterdienstregeling op het spoor, wat gaat eraan vooraf?

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.