SNCF verlaagt aantal TGV’s met kwart
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF wil zijn TGV-vloot met een kwart verkleinen. Op dit moment heeft het spoorwegbedrijf vierhonderd TGV’s, dat moeten er in 2021 driehonderd zijn. De SNCF hoopt met efficiënter materieel-gebruik de kosten met 20 tot 30 procent te kunnen verlagen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik kan me niet voorstellen dat je het bruto materieelpark met een kwart kan inkrimpen zonder forse vermindering van de netto beschikbaarheid,… of de SNCF moet wel een buitengewoon inefficiënt spoorwegbedrijf zijn.
Minder materieel betekent dan ook minder piekcapaciteit en dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat op drukke tijden en drukke dagen (zoals begin en eind van vakanties)de tarieven omhoog gaan.
Een van de factoren die bijdragen aan de slechte situatie is het volstrekt overbodige personeel. Zo zie je zelfs op kleine stations chefs die eens per uur naar buiten komen, de conducteur een handje geven, en vervolgens het vertreksein geven. Daarna weer terug om verder te gaan met de kruiswoordpuzzel. Of gezellig te keuvelen met de loketbediende. En dit alles in ploegendienst.