TGV, hogesnelheidstrein, SNCF

SNCF verlaagt aantal TGV’s met kwart

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF wil zijn TGV-vloot met een kwart verkleinen. Op dit moment heeft het spoorwegbedrijf vierhonderd TGV’s, dat moeten er in 2021 driehonderd zijn. De SNCF hoopt met efficiënter materieel-gebruik de kosten met 20 tot 30 procent te kunnen verlagen.

Volgens Rachel Picard, topvrouw van SNCF, kan dat behaald worden door elke hogesnelheidstrein tien uur per dag te laten rijden, in plaats van acht uur. Dit betekent dat de dienstregelingen rigoureus worden geherstructureerd. Ook moeten de treinen ‘s nachts service krijgen, in plaats van overdag. Lokale media melden dat kleinere plaatsen zich zorgen maken dat ze mogelijk hun station kwijtraken.

Tussen 2018 en 2021 worden 100 treinen van het spoor af gehaald. Modellen die al zo’n 35 jaar oud zijn, zoals PSE en Atlantique, verdwijnen hierdoor. De meerderheid van de vloot zal dan uit TGV Duplex-treinen bestaan. Ook wil de spoorwegmaatschappij investeren in de budget-trein Ouigo. Uiteindelijk is de bedoeling dat de Ouigo 25 procent van de langeafstandsmarkt beslaat.

Concurrenten

Door efficiënter gebruik te maken van het materieel en zo kosten te drukken kan SNCF beter concurreren met goedkopere vervoersmodaliteiten, zoals vliegtuig, bus of deel-autodiensten. Daarnaast kan het spoorwegbedrijf concurrentie het spoor het hoofd bieden als de concessie afloopt in 2021.

SNCF bezuinigt 2,5 miljard euro tussen 2016 en 2020. In 2017 is 820 miljoen bezuinigd, in 2018 is het doel om 750 miljoen te besparen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “SNCF verlaagt aantal TGV’s met kwart”

Eric Struch|26.01.18|14:49

Ik kan me niet voorstellen dat je het bruto materieelpark met een kwart kan inkrimpen zonder forse vermindering van de netto beschikbaarheid,… of de SNCF moet wel een buitengewoon inefficiënt spoorwegbedrijf zijn.
Minder materieel betekent dan ook minder piekcapaciteit en dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat op drukke tijden en drukke dagen (zoals begin en eind van vakanties)de tarieven omhoog gaan.

Teko Salverda|22.02.18|12:59

Een van de factoren die bijdragen aan de slechte situatie is het volstrekt overbodige personeel. Zo zie je zelfs op kleine stations chefs die eens per uur naar buiten komen, de conducteur een handje geven, en vervolgens het vertreksein geven. Daarna weer terug om verder te gaan met de kruiswoordpuzzel. Of gezellig te keuvelen met de loketbediende. En dit alles in ploegendienst.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.