Het interieur van een Flirt-trein van NS

Nieuwe Flirt favoriete NS-trein van reizigers

De nieuwe Sprinter, type Flirt, is volgens de treinbelevingsmonitor de favoriete trein van NS-reizigers. Nummer twee is de gemoderniseerde dubbeldekker, type VIRM. De top 3 wordt afgesloten door de Intercity Direct.

De NS vraagt voor de treinbelevingsmonitor aan reizigers om treinen te beoordelen op vier aspecten: reinheid, veiligheid, sfeer en comfort. Zo staan er op de vragenlijst stellingen zoals ‘Ik ervaar de verlichting in deze trein als prettig’ onder het thema veiligheid en ‘Ik ervaar de geur in deze trein als prettig’ onder het thema sfeer.

De jonge Flirt scoort een 7,8. Deze sprinters zijn gemaakt door de Zwitserse fabrikant Stadler en rijden sinds september 2017 op het spoor. Deze nieuwe trein heeft voorzieningen zoals wifi, maar ook oplaadpunten in zowel eerste als tweede klasse. De gecombineerde capaciteit van de zit- en staplaatsen van alle Flirt-sprinters is 16,100. Het voertuig rijdt vooral in het zuiden.

Tekst loopt door onder foto.

Een Flirt-trein van Stadler op treinstation Tilburg
Een Flirt-trein van Stadler op treinstation Tilburg

Modernisering

De vernieuwde versie van de dubbeldekker VIRM volgt op de voet, met een 7,7. Deze rijtuigen, gemaakt door Talbot/Bombardier, worden sinds 2016 door NedTrain gemoderniseerd om hun levensduur met 20 jaar te verlengen. Het uitgangspunt voor de modernisering was om de bovenverdieping geschikt te maken voor werk en de benedenverdieping voor gezelligheid.

Zo hebben de dubbeldekstreinen beneden een lounge ruimte gekregen met een bank. In de toiletten zijn urinoirs gebouwd en aan de trapleuningen zijn brailleplaatjes toegevoegd. Ook is aan het milieu gedacht: er is gebruik gemaakt van duurzame materialen. Zowel de Flirt als de modernisering van deze intercity-rijtuigen is onderdeel van de 2,5 miljard investering van de NS in nieuw materieel.

Tekst loopt door onder foto.

Vernieuwde VIRM-dubbeldekker, werkplaats NedTrain Haarlem
Vernieuwde VIRM-dubbeldekker, werkplaats NedTrain Haarlem

Hoge snelheid

De Intercity Direct krijgt een 7,5 van de reizigers. Op de hogesnelheidslijn rijden er standaard IC-rijtuigen van Bombardier, die geschikt zijn gemaakt door NedTrain. Het remsysteem is aangepast en er zijn nieuwe wielstellen onder de trein gezet. Er is geen wifi in dit type trein doordat hij steeds door tunnels rijdt en ook kunnen fietsen niet worden meegenomen, maar omdat de Intercity Direct een hogere snelheid aanneemt, kan er in iets meer dan een uur van Breda naar Amsterdam worden gereisd. De stellen rijden tussen TRAXX locomotieven in ‘sandwichbedrijf’: met een locomotief aan beide kanten van de trein.

Tekst loopt door onder foto.

Intercity Direct trein met twee locomotieven op station Rotterdam Centraal
Intercity Direct trein met twee locomotieven op station Rotterdam Centraal

Alle treinen van de NS hadden in 2015 een gemiddelde leeftijd van 18 jaar. Voor vervoerders in het buitenland was dat gemiddeld 24 jaar. Daarmee had de NS in 2015 het jongste materieelpark, volgens de Internationale Benchmark die de NS en ProRail hadden laten uitvoeren. In totaal heeft de NS meer dan tien verschillende typen treinen. De vervoerder houdt de treinbelevingsmonitor elk jaar.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Nieuwe Flirt favoriete NS-trein van reizigers”

Eric Struch|11.01.18|14:43

VIRM zou dus op de tweede plaats zijn geëindigd. Maar waar staat DDZ in het lijstje? Of is er wellicht geen onderscheid gemaakt tussen beide typen gemoderniseerde dubbeldekkers?

Persoonlijk vind ik de hoofdsteun van de stoelen in de NS-FLIRT veel te ver naar voren staan, waardoor ik kramp in mijn nek krijg. Bij de Arriva en de Abellio uitvoering heb ik hier geen last van.

Arco Sierts|01.02.18|21:56

Citaat: “Er is geen wifi in dit type trein doordat hij steeds door tunnels rijdt”.
Pardon?! Wat is dat nou weer voor een flutsmoes? Sinds wanneer is doorgaande dekking in tunnels technisch niet meer mogelijk? Oh, we hebben we er gewoon geen zin in, dus doen we het niet. Kijk, dat is heldere taal.

Nick Bakker|04.02.18|18:14

@Arco Sierts: Ik denk dat dit komt vanwege de gebrekkige 4G/3G dekking in de tunnels. De wifi hotspots hebben doorgaans 4G/3G verbindingen nodig om een verbinding met het internet tot stand te brengen.

bartrazin|27.03.18|22:30

De IC rijtuigen zijn gewoon ICRm rijtuigen en die zijn afgeleid van het midden bak van ICM0 als ik me niet vergis.Deze zijn in de jaren tachtig gebouwd door Talbot.Van een overname was toen nog lang geen sprake dus waarom er hier staat dat ze van Bombardier zijn?
Het gekke is dit is allemaal te Googelen dus waarom dat hier dan weer verkeerd staat?

bartrazin|27.03.18|22:33

De Hsl rijtuigen zijn afgeleid van de middenbak van ICM0 en zijn de ICRm rijtuigen van nu.
Deze zijn gebouwd door Talbot te Aachen en van een overname was toen nog geen sprake dus dat hier Bombardier staat is mij een raadsel.
Deze dingen zijn heel simpel op te zoeken dus waarom staat dat hier dan fout?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.